معرفی انواع قارچکش ها:

 قارچکش ها بر اساس نحوه ی عملکردشان به دو دسته قارچکش های حفاظتی،تماسی و یا قارچکش های سیستمیک تقسیم می شوند. از جمله قارچکش های حفاظتی یا تماسی می توان از بردو فیکس ، ایپرودیون ، رانمن(سیازوفامید) ، مانکوزب و از جمله قارچکش های سیستمیک می توان کاربندازیم و متالاکسیل را نام برد.

قارچکش های تماسی یا حفاظتی:

 این قارچکش ها به درون بافت گیاه نفوذ نمی کنند وفقط روی ساقه ها وبرگ ها باقی می مانند، در واقع این قارچکش ها برای گیاهان سالم به کار می روند تا از ورود قارچ به درون بافت گیاه و آسیب رسیدن به بافت گیاه جلوگیری کنند. از جمله قارچکش های حفاظتی یا تماسی می توان از بردو فیکس ، ایپرودیون ، رانمن(سیازوفامید) ، مانکوزب ،تویاس ( پنکونازول )، هگزاکونازول ، کلروتالونین ، دینوکاپ ( کاراتان )، بایکور ، بنومیل نام برد.

قارچکش های سیستمیک:

این قارچکشها از طریق ریشه گیاه جذب شده و به تمامی قسمت های کیاه منتقل می شود و  با نفوذ به درون بافت گیاه تاثیر خود را اعمال می کنند.  از جمله قارچکش های سیستمیک می توان کاربندازیم و متالاکسیل را نام برد، همچنین قارچکش ایپرودیون +کاربندازیم(نام تجاری رورال تی اس)یک قارچکش تماسی سیستمیک است که مناسب برای پیشگیری ودرمان بیماری های قارچی وضد عفونی کننده خاک است و بها دستور مصرف ۱٫۵گرم در یک لیتر آب استفاده می شود.

تعدادی از قارچکش های سیستمیک و تماسی را در پست قبل توضیح داده این و در ادامه به معرفی تعدادی دیگر می پردازیم.

۹-قارچکش کاربندازیم:

کاربندازیم به عنوان یک قارچکشی سیمتمیک بصورت ۶۰% WP جهت کنترل قارچهای داخل خاک گلدانها مناسب است و برای مبارزه با بیماریهای قارچی خصوصا برای کاکتوس ها و ساکولنت ها مورد استفاده قرار میگیرد وبرای درمان بیماری قارچ های سیاه بسیار موثر است .

به دلیل اینکه کاکتوسها از ریشه به تنش های قارچی مبتلا می شوند این قارچکش برای کنترل و درمان آنها بسیار مناسب است.

میزان مصرف مجاز  کاربندازیم۲ در هزار است و استفاده از این قارچکش بصورت آبیاری هر۴ – ۶ ماه یکبار ضروری است. این قارچکش را می توان با مانکوزب مخلوط و برای ضد عفونی خاک گلدانهای اکثر گیاهان زینتی بویژه سانسوریا استفاده قرار داد.

ازاین قارچ کش جهت رفع سیاه شدن تنه کاکتوس،پوسیدگی ریشه،افتادگی برگ کاج مطبق زرد شدن گلها ،ضدعفونی خاک قبل از بذر کاری و قلمه زنی نیز بکار میرود.

توصیه میکنیم هر سه ماه یکبار همه  گل های آپارتمانی را با قارچکش کاربندازیم ابیاری کنید و اگر گیاهی درگیر بیماری های قارچی شده است هر هفته با قارچ کش ابیاری کنید به مدت سه هفته پی در پی این کار را تکرار نمایید.

۱۰-قارچکش هگزاکونازول:

هگزاکونازول یک قارچکش حفاظتی و تماسی است و برای کنترل سفیدک ها و کنترل بیماری بلایت ،زنگ ، سفیدک پودری کاربرد دارد و مناسب جراحی کاکتوسهاست هم چنین هگزاکونازول برای حذف لکه های قارچی بر روی بدنه کاکتوسها بسیار مناسب است و بصورت اسپری روی بدنه کاکتوس مورد استفاده قرار می گیرد. میزان مجاز مصرف ۵/۰ در هزار است و دوره کارنس ان ۱۴-۷ روز است .

۱۱-قارچکش مانکوزب ( دیتان ام ) :

مانکوزب هم یکی دیگر از قارچکشهای تماسی و حفاظتی است که برای پیشگیری و درمان بیماری های قارچی خصوصا برای کاکتوس ها و ساکولنت ها بکار میرود.

می توان قارچکش مانکوزب را با قارچکش کاربندازیم یا متالاکسیل(بویژه با کاربندازیم) مخلوط نمود و برای کنترل بیماریهای قارچی بر روی ساقه و برگهای گیاهان زینتی به صورت محلول پاشی و آبیاری خاک استفاده کرد به علاوه برای برای ضدعفونی کردن بستر کاشت و درمان پوسیدگی ریشه در کاکتوسها و گیاهان گوشتی و سایر گیاهان آپارتمانی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

برای استفاده از قارچکش مانکوزب محلول آن را که با نسبت ۲ در هزار تهیه نموده اید را بصورت آبیاری و غبار پاشی  استفاده کنید و این کار را ۷ الی ۱۴ روز بعد مجدد تکرار نمایید.

۱۲-قارچکش کلروتالونین ( داکونیل ) :

کلروتالونین یک قارچکش حفاظتی و تماسی است و در کنترل بیماری آلترنانترا و بیماری لب شتری ، آنتراگنوز ،لکه سیاه برگی ،سفیدک ها ، پوسیدگی میوه، زنگ ها  موثر است به علاوه جهت مبارزه با سفیدک گل آهار نیز بسیار مناسب است. بهترین زمان مصرف این قارچکش قبل از ظهور شدید بیماری است .

۱۳- قارچکش مونسترن (پنسیکورون):

قارچکشی غیر سیستمیک، با خاصیت حفاظتی و تماسی است میزان دوام اثر آن طولانی است و  برعلیه بیماری شوره سیاه ، شانکر باکتریایی ،ریزوکتونیا ، بیماری بلایت کار برد دارد .۲۵ درصد wpساخت بایرن المان می باشد.

۱۴-قارچکش (توپاس):

قارچکش پنکونازول یکی از قارچکش های سیستمیک است که خاصیت پیشگیری و اثر حفاظتی ومعالجه ای نیز دارد و جهت کنترل بیماری های سفیدک سطحی مناسب است در واقع قارچکش توپاس رشد و توسعه قارچ هارا متوقف می کند.

قارچکش توپاس به منظور ضد عفونی بذر، ضد عفونی محیط، ضد عفونی ریشه، جلوگیری از سیاهک گندم و جلوگیری از پوسیدگی ریشه کار برد دارد .

این قارچکش از طریق برگ جذب می شود و به سایر نقاط گیاه جابجا می شود.

جهت استفاده از این قارچکش محلول را به برگ های گیاه بیمار اسپری نمایید و سم پاشی را ۱۴-۱۸روز بعد مجدد تکرار نمایید.

۱۵ – قارچکش بردوفیکس:

بردوفیکس یکی دیگر از قارچکش های حفاظتی و تماسی است و همچنین خاصیت باکتری کشی هم برای بردوفیکس ثبت شده است.

بردوفیکس یک قارچکش ارگانیک بوده و اثر سوئی بر محیط زیست ندارد. دوز مصرف ان ۵ در هزار است .

بردوفیکس برای درمان و کنترل بسیاری از بیماری های درختان میوه و گلهای زینتی کاربرد دارد اما در صورت استفاده در هوای گرم موجب سوختگی برگ گیاهان می شود، لذا استفاده از بردوفیکس برای درختان میوه قبل از گلدهی آنها توصیه می شود و نباید از اواسط فصل بهار تا پایان فصل تابستان در مناطق گرم از بردوفیکس استفاده نمود چون باعث سوختگی برگ گیاهان می شود.

بردو فیکس با داشتن ph حدود ۷ امکان اختلاط با اکثر حشره کش ها وکودهای میکرو و روغن ولک را دارد، بردوفیکس جزو معدود سموم معدنی است که در کشاورزی ارگانیک توصیه می شود و برای زنبور عسل بی خطر بوده و دافع حلزون وحشراتی مانند جیرجیرک وموریانه است بردوفیکس از سرمازدگی گیاهان تا حدودی جلوگیری می کند.

۱۶ – قارچکش ایپرودیون :

ایپرودیون یک قارچکش حفاظتی و تماسی است . می توان آن را به همراه کار بندازیم بکار برد( قارچکش رورال TS  ) که شامل کاربندازیم + ایپرودیون است .

ایپریدیون کنترل کننده قارچهای داخل خاک و هم قارچهای روی شاخ و برگ است در نتیجه هم به صورت ابیاری در خاک و هم پاشیدن روی گیاه مورد استفاده قرار می گیرد .

ایپریدیون جهت کنترل بیماری فوزاریوم (لکه قهوه ای نواری)،سوختگی غلاف برگ ،ریزوکتونیا ،پوسیدگی خاکستری ، پوسیدگی ریشه ،زرد و سیاه شدن برگها موثر استلازم به ذکر است دوام این قارچکش ۲۰ روز است .

مطالب مرتبط

خرید اینترنتی

3 1 رأی
Article Rating
0
نظر خود را با ما درمیان بگذاریدx