انواع قارچکش های مناسب گیاهان زینتی

قارچکش ها بر اساس نحوه ی عملکردشان به دو دسته قارچکش های حفاظتی،تماسی و یا قارچکش های سیستمیک تقسیم می شوند.

۱-قارچکش های حفاظتی یا تماسی :

 این قارچکش ها به درون بافت گیاه نفوذ نمی کنند وفقط روی ساقه ها وبرگ ها باقی می مانند، در واقع این قارچکش ها برای گیاهان سالم به کار می روند تا از ورود قارچ به درون بافت گیاه و آسیب رسیدن به بافت گیاه جلوگیری کنند.

 از جمله قارچکش های حفاظتی یا تماسی می توان از بردو فیکس ، ایپرودیون ، رانمن(سیازوفامید) ، مانکوزب ،تویاس ( پنکونازول )، هگزاکونازول ، کلروتالونین ، دینوکاپ ( کاراتان )، بایکور ، بنومیل نام برد.

۲-قارچکش های سیستمیک :

این قارچکشها از طریق ریشه گیاه جذب شده و به تمامی قسمت های کیاه منتقل می شود و  با نفوذ به درون بافت گیاه تاثیر خود را اعمال می کنند.  از جمله قارچکش های سیستمیک می توان کاربندازیم و متالاکسیل را نام برد، همچنین قارچکش ایپرودیون +کاربندازیم(نام تجاری رورال تی اس)یک قارچکش تماسی سیستمیک است که مناسب برای پیشگیری ودرمان بیماری های قارچی وضد عفونی کننده خاک است و بها دستور مصرف ۱٫۵گرم در یک لیتر آب استفاده میشود.

 توجه داشته باشید که ایپرویون یک قارچکش تماسی و کاربندازیم یک قارچکش سیستمیک است به این معنا که ایپرودیون را می توان روی گیاهان پاشید ولی کاربندازیم را باید بصورت محلول در آب مورد استفاده برای آبیاری در اختیار گیاه قرار داد.

 (در این پست تعدادی از قارچکش ها و نحوه ی مصرف آنها را توضیح می دهیم و در پست بعدی با ادامه معرفی قارچکش ها در خدمتتون هستیم.)

قارچکش های ممنوعه :

لازم است بدانید که قارچکش بنومیل از رده خارج شده وقارچکش کاپتان وتوپسین نیز به علت سرطان زا بودن نباید استفاده شود.

۱-قارچکش بردوفیکس:

بردوفیکس را می توان طبیعی ترین و بهترین قارچکش وهمچنین باکتری کش تماسی مسی با اثر حفاظتی و جزو سالم ترین سموم معدنی  دنیا دانست. این قارچکش (بردوفیکس) برای درمان وکنترل طیف وسیعی از بیماری های درختان میوه ودانه دار وهسته دار نیمه گرمسیری وخزان دار ، همیشه سبز وگل های زینتی توصیه می شود.

بردو فیکس با داشتن ph حدود ۷ امکان اختلاط با اکثر حشره کش ها، کودهای میکرو و روغن ولک را داراست ودر تمام فصول سال می توان از ان استفاده نمود. بردوفیکس جزو معدود سموم معدنی است که در کشاورزی ارگانیک توصیه می شود.این سم اثر سویی بر محیط زیست ندارد (safe for the environment)به علاوه بردوفیکس از سرمازدگی گیاهان تا حدودی نیز جلوگیری می کند. بردوفیکس برای زنبور عسل بی خطر بوده ودافع حلزون وحشراتی مانند جیرجیرک وموریانه است زمان مناسب استفاده از بردوفیکس بصورت سم پاشی درختان میوه در فصل بهار به صورت ۰/۵درصد و قبل از گل دادن آنهاست بهتر است بدانید سم پاشی در هوای گرم موجب گیاه سوزی می شود.

۲-قارچکش کولیس:

این قارچکش یک قارچکش حفاظتی تماسی و مناسب جهت استفاده بر روی شاخ و برگ گیاهان می باشد، توجه داشته باشید این قارچکش جزء دسته ی قارچکش های سیستمیک نمی باشد و قابل استفاده در خاک و بصورت ابیاری نمی باشد. قارچکش کولیس جهت مبارزه با سفیدک سطحی و به میزان مصرف ۵/۰ در هزار قابل استفاده می باشد.

۳-قارچکش دومارک (تترا کونازول):

این قارچکش یک یک قارچکش حفاظتی تماسی است و جهت کنترل بیماری سفیدک حقیقی و لکه سیاه کار برد دارد.

۴-قارچکش بایکور (بیترتانول):

این قارچکش جهت جلوگیری از بیماری لکه سیاه و کنترل بیماری سفیدک حقیقی جالیز و گیاهان زینتی به میزان ۱گرم در یک لیتر آب استفاده می شود.

۵-قارچکش ردومیل (متالاکسیل):

 یک قارچکش سیسمیک است که از طریق برگ، ساقه و ریشه جذب می شود. فرم گرانول ۵ درصد آن جهت کنترل بیماری های خاکزی مانند پوسیدگی فیتوفترایی ریشه و طوقه استفاده میشود. این قارچکش با میزان مصرف ۱-۲ در هزار مناسب ضد عفونی بسترکاشت می باشد.

۶-قارچکش رورال TS (کاربندازیم + ایپرودیون) :

یک قارچکش سیستمیک با اثر حفاظتی و تماسی حاصل از ترکیب دو قارچکش کاربندازیم و ایپریدیون است و با میزان مصرف ۲ در هزار مناسب برای پیشگیری و درمان بیماریهای قارچی روی شاخ و برگ و قارچهای درون خاک و کنترل سفیدک دروغی نیز بکار می رود .

۷-قارچکش پرویکور:

پرویکور یک قارچکش حفاظتی تماسی است که خاصیت سیستمیک نیز دارد. پرویکور جهت ضدعفونی کردن خاک و تا ۳ ماهگی به دلیل عدم آسیب به بذر و جوانه کاکتوسها و گیاهان گوشتی برای بستر کاشت بذر کاکتوس ها و ساکولنت ها بسیار کار برد دارد همچنین جهت کنترل بیماری بوته میری ( پی تیوم ،فیتوفترا ) جالیز ، سبزیجات و بذر کاری مناسب است. میزان مجاز مصرف قارچکش پرویکور ۵/۱ گرم قارچ کش در هزار سی سی آب می باشد.

توجه داشته باشید این قارچکش اما برای درمان بیماریهای قارچی کاکتوسها مناسب نیست.

۸-قارچکش اکسی کلرورمس:

از این قارچکش برای ضد عفونی کردن بستر کاشت بذر و برای بستر کاکتوس از کاشت تا یک سالگی می توان استفاده نمود همچنین جهت کنترل بیماری اتشک درختان ، سفیدک دروغی ، گموز مرکبات بسیار مناسب است و برای پیشگیری بیماری های قارچی روی قسمت های هوایی کاکتوسها استفاده می شود اما برای درمان بیماری های قارچی کاکتوسها مناسب نیست. میزان مصرف مجاز ۲ در هزار است.

خرید اینترنتی

5 5 رأی
Article Rating
0
نظر خود را با ما درمیان بگذاریدx