نام علمی: Hylocereus

راسته:  میخک‌سانان

تیره:  کاکتوسان

بومی: جنوب مکزیک و آمریکای مرکزی ، کشورهای آسیای جنوب شرقی

کاکتوس هیلوسرئوس که به نام «ملکه هنولولو» نیز شناخته می شود یک نوع  کاکتوس با رشد سریع است و در مناطقی که دمای هوا در زمستان ۱- تا ۱۰ درجه سانتی گراد است قادر به رشد می‌باشد درخت دراگون می‌تواند به ارتفاع ۹ متر رشد کند، ولی در برابر هرس مقاوم است و می‌توان آن را کوچک نگه داشت. در مناطق سرد، می‌توان درخت دراگون را در داخل خانه در یک گلدان در نزدیکی یک پنجره جنوبی که مقدار زیادی نور خورشید دریافت می‌کند نگه داشت. این گیاه دارای میوه هایی به نام پیتایا یا دراگون فروت است که با اسم میوه ی اژدها هم شناخته میشود . سن گلدهی این کاکتوس حدود ده سال می‌باشد و دارای میوه هایی به رنگ‌های قرمز ،زرد و سفید است که خواص بسیاری دارند. همچنین می‌توان از این کاکتوس به عنوان پایه برای پیوند زدن استفاده کرد

از دیگر نام های این میوه می توان به گلابی توت فرنگی نیز اشاره کرد. دو نوع مرسوم از دراگون فروت، پوست قرمز با لایه های برجسته سبز رنگ دارند که حالتی همانند اژدها را تداعی می کند. گوشت داخلی آن ها هم سفید رنگ با دانه های سیاه است. میوه دراگون یا اژدها حاوی انواع گوناگون از آنتی اکسیدان هاست و در مقابله با بیماری های قلبی و بیماری های مربوط به افزایش سن نقش مهمی دارند.از جمله آنتی اکسیدان های موجود در این میوه می توان به بتالین ها, هیدروکسینامیت ها و فلاونوئید ها اشاره کرد.

 

پرورش و کاشت گیاه هیلوسرئوس :

پرورش کاکتوس هیلوسرئوس از طریق کشت بذر

در مرحله اول و قبل از هرچیز دقت کنید که بذرها بدون قسمت های گوشتی میوه باشند. زیرا وجود آن ها باعث پوسیدگی و یا بیماری در طول فرآیند جوانه زنی می شود.برای داشتن بیشترین میزان جوانه زنی بذر های تمیز شده را به طور مساوی در یک حوله کاغذی مرطوب (مانند دستمال توالت یا دستمال کاغذی ) پخش کنید سپس آنرا پیچانده و داخل یک کیسه بگذارید. و کیسه را برای مدت چند هقته در یک مکان گرم قرار دهید. داخل کیسه نیز مرطوب باشد.هنگامی که ریشه ها ظاهر شدند شما می توانید نشاء ها را به گلدان منتقل کنید.

در روش دیگر بذر های تمیز شده می توانند مستقیما در داخل گلدان در عمق حدود ۳-۴ میلیمتر کاشته شوند. که در این روش غالبا میزان موفقیت کاهش می یابد.هنگامی که بذر ها جوانه می زنند، ریشه های سفید نسبتا بلندی از بذر بیرون می آید در این زمان نشاء ها بایستی به مکان دیگری برای کاشت انتقال داده شوند. درصورتی که ریشه ها بیش از حد رشد کرده و بلند شوند، ریشه ها در حوله کاغذی به دور هم پیچیده و به هم دیگر گیر میکنند که در این حالت آسیب اجتناب ناپذیر است.

 

خاک مناسب کاکتوس هیلوسرئوس

خاک معمولی کاکتوس و یا با ترکیبی از ورمیکیولیت، پرلیت و پیت ماس بکارید. بهترین “پی اچ” خاک برای کشت این نوع کاکتوس حدود ۶٫۱ تا ۷٫۸ می باشد. خاک مناسب برای آنها شامل خاکبرگ پوسیده و خاک پیت و مقداری هم خاک سبک (شن و ماسه) می باشد

 

دمای مناسب کاکتوس هیلوسرئوس

این گیاهان به دماهای بالا مقاوم است با این حال دمای ایده آل برای نگه داری درخت دراگون ۱۸ تا ۲۸ درجه سانتی گراد می‌باشد

 

نور مناسب کاکتوس هیلوسرئوس

بذر ها در طول روز نیاز به نور تا حدودی روشن دارند که می تواند توسط لامپی با طیف کامل نور و یا توسط نور خورشیدی که از طریق پنجره وارد می شود تامین کرد.جود نور زیاد در فصل بهار، جوانه زنی را تحریک می کند. بسته به شرایط محیطی، گل ها در ماه های خرداد تا شهریور ظاهر می شوند. این گیاهان در اندازه های بسیار بزرگ نیز ممکن است رشد کنند و معمولاً برای رشد و مدیریت بهتر به داربست نیاز دارند.

 

رطوبت مناسب کاکتوس هیلوسرئوس

یک پوشش پلاستیکی در عین حالی که رطوبت را ثابت نگه میدارد باعث می شود که خاک هم به آهستگی رطوبت خود را از دست دهد.اگر گیاه در محیط خارج (محیط باز) و در آفتاب کامل رشد کرده است، باید نهال ها از مقدار کمی سایه بهره مند شوند و همچین از عناصر نیز محافظت شود.

 

آفات و بیماری های کاکتوس هیلوسرئوس

این کاکتوس را افت خاص و ویژه ای تهدید نمی کند اما بیماری شایعی که در ابتدای مرحله ی رشد (در این مرحله نهال ها بسیار کوچک و ظریف هستند) گیاه را تهدید میکند پوسیدگی ریشه است که ممکن است در اثر ابیاری بیش از حد, زهکشی نامناسب گلدان و یا سفت و فشرده شدن خاک باشد.اگر شما متوجه شدید که نهال ها با ریشه های قهوه ای چروکیده در حال مردن (تلف شدن ، خشک شدن) هستند بهتر است ابتدا علائم فوق را بررسی کنید.

 

چگونگی دراگون فروت را در خانه نگهداری کنیم :

۱ – گلدان درخت دراگون را ۶۰ سانتی متر دورتر از پنجره که در طول روز نور کامل خورشید دریافت می‌کند قرار دهید. پنجره نباید توسط درختان یا سایر موارد دارای سایه باشد، زیرا سایه بیش از حد باعث ضعیف شدن تولید میوه می‌شود. گلدان میوه اژدها نباید خیلی نزدیک به پنجره قرار داده شود زیرا باعث ایجاد آفتاب سوختگی در گیاه می‌شود (به خصوص در طول سه تا چهار ماه اول زندگی گیاه میوه اژدها). در طول روز ۳۰ درصد سایه و پس از آن خورشید کامل برای گیاه میوه اژدها توصیه می‌کنیم.

۲ – در تابستان زمانی که گیاه میوه اژدها شکوفه داد، یک بار به طور کامل به خاک آب دهید به گونه ای که خاک از آب اشباع شود، سپس اجازه دهید خاک به طور کامل خشک شود و آبیاری بعدی را مانند قبل انجام دهید. دوره خشکی برای القا گل دهی نیاز است. هرچند دراگون یک کاکتوس است ولی به آبیاری منظم نیاز دارد و باید خاک را مرطوب نگه داشت. درخت دراگون باید در یک گلدان دارای سوراخ زهکشی و یک خاک با زهکشی خوب کاشته شود.

۳ – دمای داخل خانه را بالای ۱۰ درجه سانتی گراد نگه دارید. دمای ایده آل برای نگه داری درخت دراگون ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی گراد می‌باشد. اجازه ندهید دما بالاتر از ۳۸ درجه سانتی گراد شود، دمای بیش از حد گرم یا بیش از حد سرد می‌تواند گیاه میوه اژدها را بکشد.

۴ – به گیاه دراگون یک ماه پس از کاشت کود دهید. در سال اول کاشت، هر دو ماه یک بار برای هر گیاه ۱۰۰ گرم کود NPK 6-6-6 یا کود NPK 8-3-9 یا ۸-۴-۲ استفاده کنید. در سال دوم و سوم، هر دو ماه یک بار برای هر گیاه ۱۶۰ گرم کود استفاده نمایید. در سال چهارم و بعد از آن، هر سال ۳ یا ۴ بار برای هر گیاه میوه اژدها ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم کود استفاده کنید.

۵ – در زمان هرس گیاه، قیچی هرس را با الکل ۷۰ درصد ضدعفونی کنید. ابزار هرس را همیشه قبل از استفاده تمیز کنید تا از گسترش بیماری جلوگیری شود. در اوایل پاییز بعد از پایان گل دهی، هر ساقه را به اندازه ۲٫۵ تا ۵ سانتی متر هرس کنید. تمامی ساقه های بیمار، آسیب دیده و شلوغ را ۱٫۵ سانتی متر بالاتر از پایه قطع کنید. هرس باعث کنترل رشد و تشویق گل دهی در فصل بعدی می‌شود.

1 1 رأی
Article Rating
6
0
نظر خود را با ما درمیان بگذاریدx