بیماری گیاهان زینتی :

از نشانه بیماری گیاهان زینتی ممکن است در هر یک از اندام های گیاه شامل ریشه ساقه برگ گل و میوه ظاهر شود .

در ریشه علائمی مانند پوسیدگی تورم و در ساقه علائمی از قبیل شانکر پوسیدگی ،تغییر رنگ ،بد شکلی ،طویل شدن یا کوتولوگی در برگ علایمی از قبیل پژمردگی بادزدگی زنگ موزاییک بد شکلی یا کوچکی بی رنگی و در میهوه های علائمی چون لکه بادزدگی بی رنگی و بد شکلی از نشانه های بیماری هاست .

بیماری گیاهان زینتی در اثر واکنش بین گیاه میزبان عامل بیماری و محیط ایجاد میشود عوامل ایجاد بیماری در گیاهان زینتی شامل قارچ ها باکتری ها ویروس ها و نماتدهاست .همچنین شامل مایکوپلاسماها ویروئیدها گیاهان رنگی و عوامل غیر زنده (مانند باد ،سرما ،گرما،نقش های ابی و غیره )می باشند بیماری ها به شدت توسعه می یابند و موجب خسارت سنگین و در نهایت مرگ گیاه می شوند .

دو دسته از بیماری های گیاهان زینتی :

بیماری های مسری ،بیماری های قارچی گیاهان زینتی

۱-بیماری مسری عبارتند از ویروس ها باکتری ها قارچها نماتد ها و گیاهان انگلی

قارچ ها و بیماری ها بیشتر در اثر رطوبت خاک رطوبت نسبی هوا دما مواد غذایی و بقایای گیاهان حاصل میشود .بیماری ها به دو دسته زنده (قارچ ها ،باکتری ها ،ویروس ها )و غیر زنده (کمبود عناصر غذایی مسمومیت حاصل از مواد معدنی ph،es،)می باشد

۲-بیماری های قارچی گیاهان عبارتند از :

قارچ فوزاریوم (fusarium):این بیماری به ریشه وطوقه گیاهان زینتی حمله میکند و عامل بوته میری پوسیدگی بذر پوسیدگی ریشه در اکثر گیاهان به ویژه کوردیلین پوسیدگی ساقه کاکتوس ها و دیفن باخیا و لکه برگی دردیفن باخیا میشود .

بیماری لکه برگه گیاهان زینتی :یکی از بیماری های قارچی است که از علائم ان زخم هاییست که بر روی برگ ها ایجاد می شوند ،زخم ها بتدریج بزرگتر و قهوه ای میشوند و معمولا بر روی سطح برگ های رویی می باشد گاهی هاله ای زرد رنگ ان را در بر می گیرد و به سرعت بیماری از برگی به برگ دیگر منتقل میشود .

جهت درمان ان از یک قاشق چایخوری قارچ کش مانکوزب یا بنومیل در یک لیتر اب حل شود و به صورت اسپری و آبیاری به گیاه بدهیم

قارچ بوتریتیس (botrytis):عامل بیماری پوسیدگی خاکستری پیازهاست و سوختگی در گیاهانی مانند بگونیا ،بنتالقنسول ،گل حنا ،ژربرا و سوختگی برگ زنبق را موجب می شود .

                                                                       

آفات و بیماری های گیاهان زینتی:

آفات :(حشرات):افت موجودی است که خسارت اقتصادی دارد علل پیدایش افت سه چیز است :

۱-وارد شدن موجودات به مناطق جدید (تهاجم )(invasion)2-تغییرات اکولوژیکی ۳-تغییرات اقتصادی و اجتماعی

بسیاری از افات به وسیله وسایل حمل و نقل زمینی هوایی دریایی از یک نقطه بومی به مناطق جدید وارد می شنوند این آفات بدون دشمنان طبیعی خود به مناطق جدید وارد می شوند و تبدیل به یک افت خطرناک می گردند مانند بسیاری از شپشک ها مگس ها افات خونخوار و برگ خوار کرم های ساقه خوار که از بسیاری از تنقاط جهان به کشور وارد می شوند و خسارت سنگینی به اکثر گیاهان بویژه گیاهان زینتی وارد می کنند

از افات یا حشرات مهم گیاهان زینتی می توان به شته ها شپشک ها سفید بالک ها پسیل ها شته ها حلزون ها .

۱-شته ها (aphids): شته ها حشرات ریز و بطول ۳ میلی متر و به رنگهای سبز قرمز صورتی زرد قهوه ای سیاه هستند شته ها با مکیدن شیره گیاه موجب ضعیف شدن و توقف رشد گیاهان زینتی می شود . از علایم خسارت شته ها کم رنگ شدن برگها چروک شدن برگها ترشح ماده ای براق و عسل مانند و جذب رنگهای سیاه می شوند .اکثر گیاهان اپارتمانی و زینتی و فضای ازاد به این افت مبتلا می شوند .

مبارزه با افات :شست و شوی مکرر گیاهان با اب ولرم و کف صابون طبیعی به فاصله سه روز در چند نوبت سم پاشی با سم مالاتیون ۲ در هزار سم پاشی در دو نوبت ده روزه

                 

شپشک                                                                                سفید بالک                                                                                                     سفید بالک

کنترل بیماری ها :

۱-جدا سازی گیاهان الوده از سالم

۲-موقع خرید مطمئن از عدم الوگی باشید

۳-شست و شوی مرتب گیاهان چون بسیاری از افات با شسته شدن از بین می روند

۴-کنترل شیمیاییبا یکی از سموم کنه کش مانند ابا مکتین -دیفوکول -تترادیفون

3 1 رأی
Article Rating
0
نظر خود را با ما درمیان بگذاریدx