گیاه آکمه آ

نام انگلیسی : Achmea spp

خانواده : bromeliaceae

بومی: اکوادور

گیاه آکمه آ برومیاسه احتمالا معمول ترین برومیاسه‌ای است که در گلفروشی‌ها وجود دارد. این گیاه باوقار، همیشه سبز و چند ساله همانند ساکولنتها گوشتی بوده ، برگ‌هایی گسترده، سبز و نواری شکل دارد، که در بعضی موارد انگار پودر پاشی شده اند. برگ‌ها تیغ‌های خمیده‌ای دارند که در صورت برخورد با دست دردناک خواهند بود، پس مراقب باشید.اگر چه که گیاه، خود به تنهایی بسیار زیبا است، اما برگچه‌های گل، خیره کننده‌اش می‌کنند! این برگچه‌ها که معمولا صورتی رنگ هستند در بالای گیاه ظاهر می‌شوند و به تاجی میله‌ای می‌مانند. بعدا گل‌های بنفشی روی این تاج ظاهر می‌شود. این گل‌های زیبا تا ۱ ماه خانه‌تان را زینت می‌بخشند.

 

شرایط پرورش و نگهداری گیاه آکمه آ :

شرایط نوری مناسب گیاه آکمه آ

بسیاری از گل‌های خانواده‌ی آناناسیان می‌توانند نور کامل آفتاب را تحمل کنند، اگرچه چنین شرایطی ایده‌آل نیست. تمامی گونه‌های خانواده‌ی آناناسیان اندکی سایه در میانه‌های روز را ترجیح می‌دهند.به طور کلی این گیاه به مکانی با نور غیر مستقیم و حتی اندکی سایه نیاز دارد. پس به درد کسانی می‌خورد که می‌خواهند در خانه تاریک‌شان گیاهی رنگارنگ داشته باشند. هرگز گیاه را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. آکمه آ می‌تواند به تدریج به شرایط نوری روشن تر هم عادت کند  از کاشت آن در نزدیکی آسفالت، دیوارهای سفید یا ساختمان‌ها یا هر گونه سطح به‌شدت بازتاب‌دهنده بپرهیزید. ؛ به خاطر داشته باشید که آناناسی‌ها دچار استرس، سفیدشدگی و/یا سوختگی می‌شوند. بیش از ۲٫۵ سانتی‌متر مالچ نریزید و از آن به صورت حداقلی بهره بگیرید. کودها می‌توانند به سادگی باعث ‎ سوختن جوانه‌ شوند، پس از آن‌ها به میزان کم بهره بگیرید. تعداد کمی از گونه‌های این گیاه  در برابر نمک مقاومت دارند. بهتر است در گلدان کاشته شوند و در این شرایط پرورش، نمایش و کنترلشان ساده‌تر می‌شود. این خانواده تقریباً در هر خاکی می‌تواند رشد خوبی داشته باشد، فقط به شرطی که زه‌کشی آن درست باشد و  شرایط تنگ و فشرده ایجاد نکند، هنگام رشد سیستم ریشه، اندکی اسیدی متمایل به خنثی داشته باشد.

 

آبیاری گیاه آکمه آ

این گیاه در کل به خشکی مقاوم است و کم آبی را به آبیاری بیش از حد ترجیح می‌دهد. پس اجازه دهید خاک آکمه آ در بین دو آبیاری کاملا خشک شود، سپس آبیاری مجدد را انجام دهید. بهتر است که همواره مقداری آب در حفره میانی گیاه وجود داشته باشد. این حفره را با آب مقطر پر کنید و هر چند وقت یک بار آب کهنه داخل آن را با آب تازه عوض کنید تا از بیمار شدن آکمه آ جلوگیری کنید.

 

دما مناسب گیاه آکمه آ

این گیاه در تابستان دمای ۲۱ تا ۳۰ درجه و در زمستان تا ۱۸ درجه را تحمل می‌کند اما تحمل هوای خیلی سرد را ندارد.به مکانی نیمه سایه و یا سایه نیاز دارند اما این به معنی تاریک بودن مکان نگهداری گیاه نیست بلکه به نور کافی نیاز دارد و پنجره های غربی و یا شرقی مکانهای مناسبی برای نگهداری این گیاهان هستند.  تابش اشعه مستقیم هوا به این گیاه بستگی به دمای هوا دارد. هر مقدار که هوا گرم تر باشد بهتر است که مکان نگهداری گیاه از سایه بیشتری برخوردار باشد. اما با سردتر شدن هوا و کاهش شدت نور خورشید همانند فصل زمستان و از پشت پنجره می توان آنرا برای مدت محدودی همانند ۲-۱ ساعت بخصوص در ساعات اولیه صبح از نور مستقیم آفتاب بهره مند کرد.

 

خاک و کوددهی گیاه آکمه آ

گیاهان آکمه آ به خاکی سبک با زهکش خوب نیاز دارند. در واقع باید گفت که نگهداری از این گیاهان بسیار آسان است اگر شرایط خاکی مناسب داشته باشند. خاک سنگین و زهکش نامناسب خاک دلیل اصلی پوسیدگی این گیاه و از بین رفتن آن است. مثلا می توان از مخلوط خاکی حاوی یک سوم پوسته خرد شده درختان + یک سوم پرلایت یا شن + یک سوم پیت موس و یا یک قسمت خاک برگ+ یک قسمت شن دانه درشت استفاده کرد.برای کوددهی این گیاه می توان در طی فصل تابستان از کودهای کامل همانند ۱۰-۱۰-۱۰ با نصف غلظت و یا ۲۰-۲۰-۲۰ البته با یک سوم غلظت هر ۶ هفته یکبار استفاده کرد.

در طول فصل رشد، آکمه آ را با استفاده از کودهای مایعی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند کود دهی کنید. گیاه نیاز به کود دهی زیادی ندارد پس آن را به دفعات کم انجام دهید.

 

تکثیر گیاه آکمه آ

زمانی که عمر گل آکمه آ تمام شد و ساختار گل شروع به خشک شدن کرد، آن را از پایه بچینید و از گیاه جدا کنید. بعد از این مرحله گیاه مادر شروع به تولید گیاهچه می‌کند. بعد از اینکه گیاهچه‌ها اندکی رشد کردند، می‌توان آنها را با احتیاط از گیاه مادر جدا کرد و به عنوان گیاهی مستقل در گلدان کوچکی با خاک تازه کاشت. گیاهچه‌ها را بعد از کاشت در محیطی نسبتا گرم قرار دهید سیستم ریشه‌ای گیاهچه‌ها در این زمان کوچک و ضعیف است، مواظب باشید که واژگون نشوند و از درون خاک بیرون نیایند.البته می‌توانید گیاهچه‌ها را به همان صورت در کنار گیاه مادر نگه دارید تا دسته‌ای از آنها دور گیاه اصلی را بگیرد.

بهترین زمان برای جدا کردن گیاهچه‌ها از گیاه مادر بهار یا اوایل تابستان است.البته مناسبترین  زمان جدا سازی این پاجوشها هنگامی است که به حدود یک سوم یا یک دوم گیاه مادری رسیده باشند .پاجوشها بعد از جداسازی رشد کرده و در طی ۳-۱ سال می توانند به اندازه ای رشد کنند که توانایی گلدهی بیابند.

 

تعویض گلدان گیاه آکمه آ

آکمه آ های بالغ نیاز به تعویض گلدان ندارند. گلدان آکمه آ را تا زمانی که کوچک است عوض کنید و بعد از رشد مجدد، آن را در گلدان بزرگ تری بکارید و وقتی گیاه به گل رفت ، تعویض گلدان را متوقف کنید. بعد از بلوغ، گیاه شروع به تولید گیاهچه می‌کند، با جدا کردن گیاهچه‌ها از گیاه مادر و کاشت آنها در گلدانی جداگانه، فضا و انرژی برای رشد گیاهچه‌های جدید ایجاد می‌شودگیاه آکمه آ بالغ، گیاهی سنگین است پس مواظب باشید که آکمه آ گلدانش را واژگون نکند. به همین منظور، گلدانی سنگین برای گیاه تهیه کنید.

 

آفات و بیماریهای گیاه آکمه آ

از آفات این گیاهان می توان به شپشکها و کنه های گیاهی اشاره کرد .پوسیدگی ریشه یکی از شایع ترین بیماریهای این گیاهان است که معمولا به دلیل نامناسب بودن زهکش خاک و یا آبیاری بیش از اندازه روی می دهد.

 

تحریک گلدهی  گیاه آکمه آ

ابتدا باید بدانیم که این گیاهان باید از مرحله جوانی به مرحله بلوغ وارد شوند تا بتوانند گل بدهند و این مسئله ممکن است مدتی طول بکشد. در مورد گیاهان بالغ نیز امکان دارد که گلدهی صورت نگیرد حتی اگر شرایط محیطی مناسب باشد که در این صورت می توان با یک روش خانگی آنها را به گلدهی وادار کرد بدین صورت که آ ب محفظه میانی گیاه را با کج کردن گلدان خالی کنید سپس گیاه را در کیسه پلاستیکی بزرگی که تمامی حجم گیاه را در بر گیرد قرار دهید و در داخل کیسه نیز یک عدد سیب قرار دهید و  حدود ۱۰ روز صبر کنید. میوه سیب ماده اتیلن را از خود آزاد می کند که این ماده تولید گل در این گیاه را تحریک می کند.

3.9 7 رأی
Article Rating
1
0
نظر خود را با ما درمیان بگذاریدx