نام انگلیسی : Crassula ovata

خانواده : Crassulaceae

بومی : جنوب آفریقا

شرایط نگهداری کراسولا خرفه ای :

آبیاری کراسولا خرفه ای :

این گیاه از خانواده ساکولنت یا همون گیاهان گوشتی است. به همین دلیل در خودش آب ذخیره میکند. پس نباید زیاد آبیاری بشود. زیرا که آب زیاد اون رو خواهد کشت. خشکی سطح خاک در بین دو آبیاری توصیه می شود و نحوه آن به طور معمول هفته ای دو مرتبه می باشد.

نور مورد نیاز کراسولا خرفه ای :

گیاه کراسولا خرفه نیازمند به نور است و بهترین مکان برای نگهداری آن پشت پنجره در معرض نور می باشد. سعی کنید مکان قرارگیری کراسولا خرفه را تغییر ندهید و میزان نور آن را همواره ثابت نگه دارید، زیرا تغییر ناگهانی مکان قرارگیری آن، موجب ریزش برگهای زیبای خرفه می شود.

خاک مناسب کراسولا خرفه ای :

مناسب ترین خاک برای پرورش خرفه ترکیبی از خاک باغچه، ماسه، کود و مقداری خاک برگ می باشد.

دمای کراسولا خرفه ای :

کراسولا خرفه گیاهی آپارتمانی است و بهترین دما برای نگهداری آن فضای داخل خانه می باشد که در طیف ۱۲ تا ۲۷ درجه ی سانتی گراد است.

تعویض گلدان کراسولا خرفه ای :

برای تغییر گلدان فقط یه سایز بزرگتر انتخاب کنید. خاک کهنه رو هم تا جایی که ریشه ها آسیب نبینند بتراشید. هنگام پر کردن خاک جدید کوشش کنید که جایی از گلدان و اطراف ریشه ها خالی نماند. اگر که خاک باغچه مطمئن و خالی از کرم و حشرات دارید  مقدار کمی از آن را به خاک برگ یا پیت موس اضافه کنید. خاک اون ترکیبی از دو مشت خاک برگ و یا پیت موس مرغوب با یک مشت و یا یه ذره بیشتر ماسه شسته نرم یا همون ماسه بادی باشد.

تمیز کردن کراسولا خرفه ای :

 در صورتی که خاک زیاد روی برگها نشسته باشد گیاه رو دوشش بگیرید. فقط آب کمی ولرم و مثل بارون بهاری باشد. نه سرد و نه گرم. هر دو سه ماه یک بار، به ویژه در فصل گرما خاک رو به روش قرقابی سیر آب کنید. فقط بعداز آن باید نوبت آبیاری بعدی رو کمی عقب تر بندازید تا خاک خشک بشود. طبیعتاً در فصل سرما آبدهی هم کمتر میگردد.

تغذیه و کوددهی کراسولا خرفه ای :

در فصل رشد کوددهی کنید تا گیاه پرپشت و پر شاخه شود. در فصل استراحت کوددهی هم قطع شود. این گیاه کم رشد در صورت نگهداری خوب، ده ها سال زنده میماند

دمای معتدل و بدور از سرما و گرمای زیاد مناسب این گیاه است. نکته مهم اینکه در صورت سرما در حد پائین و یا یخ زدگی، این گل  از بین میرود.

تکثیر کراسولا خرفه ای :

شما می توانید برای تکثیر این ساکولنت حداقل ۶ سانتی متر از یکی از ساقه های آن جدا کرده و برای مدت دو تا سه روز در مکانی سایه بدون نور و منهای جریان باد قرار دهید تا انتهای بریدگی کالوز ببندد.بعد این استراحت می توانید قلمه ها را درخاک سبک مخلوط مساوی از پیت ماس یا خاک برگ کاملا پوسیده و ماسه دو میل بکارید باید دو گره از قلمه داخل بستر کاشت قرار بگیرد خاک را بعد کاشت در حد مرطوب کردن ابیاری و گلدان را در مکان سایه با نور محیطی قرار دهید بیست و پنج روز در این مکان ابیاری محدود شود بعد این کم کم آن را مکانی با نور مناسب و آبیاری منظم منتقل کنید.

با هرس به موقع و مناسب این ساکولنت می توانید از آن یک بونسای زیبا بسازید. گلدان گیاه را سالی یکبار در بهار تعویض و یک هفته بعد تعویض آبیاری نکنید.

آفت و بیماری‌های کراسولا خرفه‌ای :

بیمارهای قارچی

رطوبت بالای خاک همراه با خاک نامناسب می‌تواند باعث رشد بیماری‌های قارچی  و پوسیدگی کراسولا شود. حتماً در آبیاری این گیاه دقت کنید و از آبیاری بیش از حد خودداری نماید. خاک باید دارای تخلخل بالای باشد تا آب در آن باقی نماند. سفیدک پودری نیز بیماری قارچی دیگری است که می‌تواند بر روی برگها و ساقه‌ها لکه‌های سفید رنگ ایجاد کند.

شپشک آردآلود

شپشک آرد آلود و شپشک سپردار از آفت‌های این گیاه هستند. برای مبارزه با این آفت از سموم حشره کش سیستماتیک استفاده کنید.

بیمارهای ویروسی

بیماری ویروسی وجود دارد که با نام حلقه سیاه شناخته می‌شود و بر روی قسمت‌های زیرین برگ‌ها حلقه‌های سیاه رنگی ایجاد می‌کند. درمان بیماری‌های ویروسی کار دشواری است ولی می‌توان از طریق جدا کردن و از بین بردن برگ‌های آلوده از گسترش بیماری جلوگیری کرد

علت چروک و لاغر شدن برگ‌های کراسولا

نازک شدن و چروک شدن برگ‌های این گیاه ممکن است در اثر کم آبی باشد و یا دریافت نور کم. زمانی که نور کافی به این گیاه نرد بخصوص در فصل رشد باعث می‌شود برگ‌ها از حالت طبیعتی کوچک‌تر باشند. چروک شدن و ریزش برگ‌ها نیز می‌تواند در اثر کمبود آب باشد که با آبیاری مجدد می‌تواند احیا شود.

شوکه شدن گیاه کراسولا خرفه ای

گاهی ریزش برگ‌ها بخصوص از قسمت‌های پایینی و یا پژمردگی گیاه می‌تواند به دلیل تغییر مکان و یا تعویض گلدان باشد. که با عادت کردن گیاه به محیط جدید این تنش از بین می‌رود.

کوددهی بیش از حد

نیاز گیاهان گوشتی به کود بسیار اندک است و کود زیاد می‌تواند باعث سوختگی ریشه‌های گیاه و زرد شدن برگ‌ها و ریزش آنها شود. برای کود دهی به کراسولا خرفه‌ای، از کود مخصوص گیاهان ساکولنت استفاده کنید.

کمبود مواد مغذی

کمبود مواد مغذی خاک نیز می‌تواند باعث مشکلاتی در کراسولا ها شود مانند رنگ پریدگی و یا زرد شدن برگ‌ها و یا سوختگی نوک برگ‌ها که با کوددهی یا تأمین خاک مناسب این مشکلات از بین می‌رود.

ریزش برگ‌ها در اثر عوامل طبیعی

برگ‌های پیر از قسمت‌های پایینی گیاه ریزش خواهند کرد که امری طبیعی است. این اتفاق بخصوص قبل از شروع فصل سرما اتفاق می‌افتد. شاخه‌های خیلی بلند و پیر را بهتر است سالانه هرس کنید تا ساقه‌های جوان و جدید جایگزین شوند.

3.3 3 رأی
Article Rating
2
0
نظر خود را با ما درمیان بگذاریدx