نام فارسی: اشوریا

نام انگلیسی: MAUNA LOA

نام علمی: ECHEVERIA

منشا: مکزیک و هاوایی

خانواده:کراسولاسه

نام اچوریا از آتشفشانی فعال در جزیزه هاوایی اقتباس شده است. آشوریا جز ساکولنت ها و از خانواده کراسولاسه می باشد. در مرکز اروپا از اچوریا به عنوان گیاه پوششی استفاده می شود نگهداری آسان و مقاومت بالایی نسبت به نوسانات محیطی دارد. این ساکولنت اشوریا بیش از دویست نوع گونه با رنگ و شکل مختلف در طبیعت دارد. این گیاه کند رشد و دارای پاجوش می باشد. نام دیگر اچوریا، ساق عروس است
گل آشوریا با نام علمی echeveria یکی از ساکولنت های بسیار زیبا با صدها گونه مختلف می‌باشد که در تمامی نقاط دنیا پروردش داده می‌شود. در ایران به اچوریا کاکتوس آشوریا و ساق عروس نیز گفته می‌شود. این جنس دارای حدود ۱۵۰ گونه مختلف از گیاهان گلخانه‌ای چندساله است که همگی بومی آمریکای لاتین هستند.

بیشتر به خاطر برگ‌های گوشتی و زیبایشان پرورش داده می‌شوند. برگ‌ها به‌صورت کشیده تا استوانه‌ای، قاشقی و یا مثلثی پهن دیده می‌شود و به‌صورت طوقه‌ای قرار دارند. گاهی ساقه گیاه بسیار کوتاه بوده و دیده نمی‌شود. گل‌های آن خوشه‌ای و بسیار کم‌پشت است. در برخی گونه‌ها ساقه گلدهنده بسیار بلند است و گل‌ها در آرایشی که هرگز به یک سطح ختم نمی‌شود و بلند و کوتاه به نظر می‌رسد در رنگ‌های صورتی و زرد روی ساقه گلدهنده ظاهر می‌شوند.

نگهداری گل آشوریا و نیازها

آبیاری اشوریا :

مانند همه کاکتوس‌ها و ساکولنت ها نیاز به آبیاری منظمی دارد. برای آبیاری این گیاه باید صبر کرد تا سطح خاک تا عمق حدود ۳-۲ سانتیمتری خشک شود و سپس گیاه را آب داد. آبیاری زیاد و خیس ماندن بستر خاک از دلایل پوسیدگی ریشه و ریزش برگهای گیاه است که بخصوص ابتدا برگ‌های پایین ساقه گیاه شروع به ریختن می‌کنند.

بعد از آبیاری حتماً دقت کنید تا آب از منافذ زیرین گلدان خارج شود. در طی زمستان آبیاری گیاه باید کاهش یابد زیرا در این فصل گیاه رشدی ندارد و نسبت به فصل گرم به
آب کمتری نیاز دارد. سعی کنید در آبیاری ساکولنت ها و کاکتوس‌ها افراط نکنید.

دما مناسب گل آشوریا :

دما را حداقل تا ۷ درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند اما بهتر است که دمای محیط بخصوص در طی شب به زیر ۱۳ درجه سانتی‌گراد نرود. حداکثر میزان دما تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد قابل قبول است. در صورت افزایش دما و گرم شدن محیط و عدم افزایش آبیاری، به تدریج از گوشتی بودن برگ‌ها کاسته می‌شود و با ادامه این وضعیت، برگ‌ها چروکیده می‌شوند و در نهایت می‌ریزند.

توجه داشته باشید نمونه‌هایی که برگ‌های با حاشیه‌های رنگین دارند، در فصل پاییز و با کاهش دمای محیط، رنگ برگ‌ها نمایش بهتری خواهد داشت و در طی فصل گرم
برگها معمولاً سبز رنگ خواهند بود

نور مناسب گل آشوریا :

محیطی پرنور و روشن و اشعه‌های مستقیم آفتاب را می‌پسندد و در چنین شرایطی بهترین رشد و رنگ برگسار را خواهد داشت اما باید آن را از نور مستقیم آفتاب شدید بخصوص در روزهای گرم تابستان محافظت کرد.همچنین آفتاب شدید در بعدازظهر نیز می‌تواند به برگسار گیاه آسیب وارد کند. برخی از انواع این گیاه که دارای حاشیه‌های رنگین در برگ‌ها هستند نیاز به نور کافی دارند تا این رنگ‌ها از بین نرود. نور اندک محیط باعث می‌شود تا گیاه به جای اینکه بر روی سطح زمین گسترش یابد، بیشتر به سمت بالا کشیده شود.کاهش نور همچنین موجب پریدگی رنگ و کاهش رشد گیاه خواهد شد. البته اگر گیاه شما مدتی است که در محیطی کم نور به سر می‌برد، انتقال آن به مکانی با نور مستقیم آفتاب را به تدریج انجام دهید. انجام ناگهانی این عمل می‌تواند منجر به سوختن برگ‌های گیاه شود.

آبیاری آچوریا

سعی کنید برای آبیاری این گیاه آب لوله کشی را به مدت ۲۴ ساعت در محیط قرار دهید و سپس با آن آب گیاه رو آبیاری کنید، به هیچ وجه گیاه رو با آب سرد آبیاری نکنید و همچنین  زهکشی گلدان رو بررسی کنید که آب در گلدان جمع نشود که باعث پوسیدگی ریشه گیاه شود.از ریزش اب روی برگها خودداری کنید

خاک مناسب اشوریا

خاکی سبک با زهکش مناسب نیاز دارد. برخی از پرورش دهندگان مخلوط‌های خاکی مشابه کاکتوس را برای این گیاه بکار می‌برند اما از آنجایی که اچوریا سیستم ریشه‌ای بسیار کم عمقی دارد بهتر است که از مواد ارگانیک همانند خاک برگ نیز در مخلوط خاکی آن استفاده کرد.

به عنوان مثال می‌توان از شن درشت به همراه پرلایت و خاک برگ استفاده کرد. از آنجایی که اشوریا در محیط قلیایی بهتر از محیط اسیدی رشد می‌کند بنابراین از کاربرد پیت موس در مخلوط خاک خودداری کنید.اگرچه این گیاهان به دلیل رشد آهسته ای که دارند کوددهی چندان زیادی لازم ندارند اما استفاده از کود البته برای یک مرتبه در ابتدای فصل بهار به رشد بهتر آن کمک خواهد کرد.

رطوبت مناسب اشوریا :

این گونه گل ها یعنی ساکولنت ها در تراریوم و کلا گلخانه خیلی خوب رشد میکنند در واقع عاشق رطوبت هوا هستند و در محیطی که دم داشته باشد خیلی خوب رشد
می کنند. تنها نکته ای که نباید فراموش شود این است که به هیچ عنوان آب روی برگهای آنها ریخته نشود اصلا بوته نبایدخیس شود.

تکثیر گل اشوریا :

تکثیر گل آشوریا از طریق قلمه برگ

 تکثیر از طریق برگ به این ترتیب است که هر یک از برگ ها را کنده و در یک خاک کاکتوس مرطوب یا ماسه مرطوب میگذارید ترجیحا حیلی کم فشار دهید تا پایین تر برود و به صورت اریب قرارش بدهید. یک  نایلون هم روی گلدان بکشید دقت کنید موقع تکثیر باید در گلخونه ی مرطوب و در محلی و خنک و یا در منزل و پاسیو و با یک نایلون کشیده شد هروی گیاه و قراردادن در  محیط خنک باشد گیرایی قلمه ها بهتره.توجه کنید خنک باشد نه سرد!! بعد از مدتی میبینید که روی برگ جوونه هایی میزند ازاین جا به بعد به هوای گرم و مرطوب نیاز داره و به همین طریق ادامه دهید تا به یک گیاه کامل تبدیل شود.

بذر

پس از رسیدن و خشک شدن گل یکی از گلها رو بکنید با دست فشارش بدهید تا بذر ها  روی دستتون بریزند سپس بذور را روی سطح  خاک ماسه ای مرطوب بریزید وبا یک نایلون روی گلدان را بپوشانید وهر بار قبل از خشک شدن، سطح خاک را  آبپاشی کنید و صبر کنید تا سبز بشوند  و جوانه بزنند.

تنه جوش

در مواقعی از سال که گیاه مادر رشد نمیکند ،مثل تابستان ها و درهوای گرم، گیاه وارد  فاز تنه جوش میشود، و این تنه جوش ها اجازه رشد را به مادر نمیدهند و همه انرژی مادررا گرفته دراین موقع ما باید وارد عمل شویم  و گیاه  مادر را نجات دهیم و تک تک پاجوش ها  را جدا کنیم با یک کاتر تیز یا قیچی باغبانی و در  ماسه بزنیم و در هوای گرم و مرطوب (هوایی که دم داشته نه اینکه آبپاشی کنیم روی گیاه تا قارچ بزنه!) نگهداری می نماییم .پاجوش و قلمه برگ حدود ۲ هفته زمان میبرد تا ریشه بزند  ولی بذر زمان بیشتری  لازم دارد.

قلمه ساقه

یا اینکه شما میتونید خود مادر رو گردن بزنید بعد برگهای پایینی رو بکنید و قلمه مادر را داخل ماسه بزنید  و برگها را هم داخل ماسه بزنید تا تکثیر شوند.

بیماری ها و آفات اشوریا :

ریزش برگ آشوریا بخاطر نور مستقیم

یکی از علت های ریزش برگ این گیاه قرار گرفتن در معرض نور مستقیم هست، مهمترین نکته در نگهداری آچوریا مکان مناسبی برای قرار دان گیاه با توجه به نیاز گیاه به نور و… توجه داشته باشید که از قراردادن گلدان در محل هوای گرم یا سرد و محلهای پر تردد که باعث صدمه به گیاه می شود و یا نزدیک به وسایل سرمایش(کولر) و یا
گرمایشی جدا خودداری شود. و گیاه رو زیاد جابجا نکنید.

ایجاد لکه روی برگ های اشوریا

اگر گیاه شما پشت برگهاش لکه های سیاهی ایجاد شده و یا بعضی برگها کل سطح زیرین سیاه شده و بعضی هم لکه های فرورفته کوچک و بزرگ و یا برگ های پایینی هم زرد میشوند و میریزند باید سعی کنید گلدان را دور از نور مستقیم قرار دهید  همانطور که در بالا گفته شد این گیاه به نور مستقیم حساس است.و دیگر دلایل این مشکلات میتواند از آبیاری باشد تا حد امکان آبیاری گیاه رو کم کنید  و اجازه بدهید که خاک گلدان کاملا خشک شود و سپس اقدام به آبیاری کنید.لکه های روی برگها
بیشتر به علت آفتاب و صدمات میباشد و نشانه وجود قارچ در گیاه نیست.

وجود حشرات ریز سیاه در آشوریا

شما باید از حشر کش برای از بین بردن حشرات استفاده کنید به این شکل عمل کنید که ابتدا آچوریا رو با یک محلول کاملا رقیق آب و صابون که عطر نداره یا مایع ظرف شویی سمپاشی کنید(البته از حشره کش های خانگی هم میتونید استفاده کنید ولی بهتر در اولین قدم سمت مواد شیمایی شدید نرید). اگر از حشره کش های خانگی استفاده میکنید از فاصله ۲۰ سانتیمتری این عمل رو انجام بدین و مقدار اسپری هم خیلی کم باشه. این سم پاشی رو در زاویه های مختلف انجام بدین تا گیاه شما کاملا به آب و مایع ظرف شویی آغشته بشود. شما این عمل رو به فاصله ۴ روز و به تعداد ۲ الی ۳ بار انجام دهید اگر حشرات از بین نرفت از حشره کش های مخصوص گیاهان زینتی استفاده کنید.

سوختگی لبه برگ آچوریا

دلایل مخلتفی برای سوختگی لبه برگ آچوریا وجود دارد که باید بررسی شود این عوامل عبارت اند از افراط و تفریط در آبیاری ، زیاد و یا کم بودن نور و درجه حرارت از این عوامل هستند حتما شرایط را به تنهایی روی گیاه خود بررسی کنید و مشکل را به تناسب عامل حل کنید.

جمع شدن برگهای آشوریا

جمع شدن برگ آشوریا هم میتواند به آبیاری زیاد و کم و همچنین کمبود مواد مغذی در خاک گلدان بستگی داشته باشد، حتما بین دو آبیاری اجازه دهید خاک گلدان تا عمق ۲ الی ۳ سانتی متری خشک شود  سپس اقدام به آبیاری کنید و زمانی که گیاه رو میخواهید آبیاری کنید حتما اجازه بدین چند قطره آب از زیرگلدان خارج شود و گیاه
خودتان رو با کودهای مخصوص کاکتوس هر سه هفته یکبار در تابستان و بهار تقویت کنید.

رشد علفی آشوریا

اگر گیاه شما رشد علفی دارد یعنی ساقه بزرگ میشه ولی فاصله بین برگ ها زیاد است و برگ های آن کوچک حتما نیاز نوری گیاه تامین نمیشود حتما گیاه رو به مکانی پر
نور منتقل کنید ، توجه داشته باشید که نور فیلتر شده به گیاه بدهید.

میزان مجاز استفاده از کود برای این گیاه و رفع مسمومیت

در دادن مواد شیمیایی باید دقت کنید و به هیچ وجه زیاده روی نکیند چون باعث از بین رفتن شادابی گیاه خواهد شد و باعث مسمومیت گیاه خواهد شد. مقدار صحیح مصرف حدودا یک قاشق چای خوری کود را در یک لیتر آب حل نمایید و به صورت آبیاری هر ۲ هفته یکبار به گیاه بدهید برای رفع اثرات مسمومیت گلدان را به حمام برده و گلدان را در ظرف بزرگتری حاوی اب (مانند وان)قرار دهید تا کل سطح خاک را در بر بگبرد وبه طور کامل از آب اشباع شود ودیگر حباب اکسیژنی از ان خارج نشود(حدودا ۲۰ دقیقه)سپس گلدان را خارج کنید تا آب اضافی از سوراخ های انتهایی خارج گردد. این کار فقط جلوی گسترش عارضه را میگیرد.

5 5 رأی
Article Rating
2
0
نظر خود را با ما درمیان بگذاریدx