نام انگلیسی : ARMERIA MARITIMA

خانواده :   PLUMBAGINACEAE  – پلامباگیناسه

بومی : مناطق کوهستانی و ساحلی نیمکره شمالی

آرمریا گیاهی پوششی و همیشه سبز پلامباگیناسه میباشد و بومی انگلیس و مناطق کوهستانی و ساحلی نیمکره شمالی میباشد. آرمریا دارای گلهای زیبا و معطر میباشد و مناسب برای کاشت در باغها، باغهای صخره ای، مناطق ساحلی و مرزبندی میباشد. این گل امروزه به عنوان گل شاخه ای در سراسر کشورهای دنیا توزیع میشود.نامهای دیگر این گیاه در کشور ما عبارتند از : عود قرمز و چمن هلندی.
گیاه آرمریا، گیاهی چندساله و همیشه سبز میباشد که ارتفاعی بین ۱۰ تا ۵۰ سانتیمتر دارد و گستردگی آن نیز بین ۱۰ تا ۵۰ سانتیمتر میباشد این گیاه به سرعت پراکنده میشود و بین ۵ تا ۱۰ سال زمان نیاز است تا به رشد نهایی خود برسد. آرمریا به دلیل متراکم بودن برگها، گیاهی پوششی محسوب میشود. برگها نیزه ای شکل بوده ، به رنگ سبز تیره هستند و بین ۲ تا ۱۵ سانتیمتر طول دارند. گل ها به صورت خوشه هایی کروی هستند و در بهار شکوفا میشوند و هر گل دارای ۵ گلبرگ میباشد. این گلها معطر بوده و حشرات زیادی را به سمت خود جذب میکنند و به رنگهای صورتی، ارغوانی،بنفش و سفید دیده میشوند. بیشتر گل های این گیاه به رنگ صورتی میباشند. گرده افشانی توسط حشرات صورت میگیرد.

آرمریا گياهاني كم ارتفاع هستند و به ندرت به ارتفاع ۱ متر مي رسند. گرچه استثناهايي نيز دارند. رشد سريعي دارند، خزنده هستند و روي زمين را خوب پوشش مي دهند (پوشش متراكم ). باعث زيبايي فضاي سبز مي شوند و همزمان از فرسايش خاك جلوگيري مي كنند. بيشتر آنها چندساله اند و بسياري از آنها شرايط نامساعد محيطي از قبيل خشكي و شوري را تحمل مي كنند. برخلاف چمنها، بيشتر گياهان پوششي قابليت پاخوري ندارند. گياهان پوششي مي توانند به طور موثري عمليات مراقبت و نگهداري را كاهش دهند. گياهان پوششي بافتها و رنگهاي متنوعي دارند، و مي توانند به عنوان انتقال بين مناطق چمنكاري شده و درختچه ها يا حاشيه هاي گلكاري شده استفاده شوند.

 

برخي فوايد آرمریا

وقتي گياهان پوششي در زير درختان كشت شوند، احتمال آسيب زدن به پاي ه درختان توسط ماشين چمن زن كاهش مي يابد. برخي از گياهان پوششي ممكن است  براي حفاظت از ريشه درختاني كه ريشه هاي سطحي دارند، استفاده شود. گياهان پوششي روي خاك سايه مي اندازند و آن را از خشك شدن سريع حفظ مي كنند. بعضي از گياهان پوششي به اندازه چمنها، رطوبت و مواد غذايي نياز ندارند. بنابراين رقابت كمتري با درختان و درختچه ها دارند. گياهان پوششي مي توانند زيبايي حاشيه هاي درختچه اي را افزايش دهند و مي توانند یکنواختی مناطقي را كه قبلا با شنهاي تزئيني پوشيده شده، از بين ببرند .

 

مكانهاي مناسب كاربرد آرمریا

  • گياهان پوششي براي بسياري از شرايط مناسبند، ولي بيشتر در اين مو قعيتها بكار مي روند :
    لبه هاي شيبدار يا سرازيري ها و شيبهاي تند كه عملا نمي توان چمن ز ني را انجام داد.
  • نواحي سايه دار زير درختان يا نزديك ساختمان ها  و لبه پياده رو (sidewalks ) بين پياده رو ها (non-irrigated) نوارهاي باريك بدون آبياري  يا ساختمانها (curbs) ها جائيكه ريشه هاي درخت در نزديكي سطح زمين رشد كرده، از رشد چمن جلو گيري مي كند .
  • مكانهاي خيلي مرطوب يا خيلي خشك نواحي داغ و خشك در طول بخشهاي جنوبي و غربي ديوارها يا حصارها.
  • زير درختان يا درختچه ها در طول جهت هاي شمالي (deep shade ) نواحي خيلي سايه ديوارها و حصارها در كشتهاي اساسي، مقابل پنجره هاي كوتاه.

 

شرایط نگهداری گیاه آرمریا :

این گیاه مقاوم است و شرایط نگهداری بسیار ساده ای دارد.

 

خاک مناسب آرمریا :

خاک شنی ، ماسه ای ، لومی، مرطوب و خوب زهکشی شده.این گیاه در خاکهای شور ، خشک و نابارور نیز رشد میکند.

 

آبیاری آرمریا :

به آبیاری کم نیاز دارد. آرمریا در برابر خشکی مقاوم است.

 

نور مورد نیاز آرمریا :

آفتاب کامل، این گیاه در سایه از بین خواهد رفت.

 

دمای مناسب آرمریا :

دمای بین -۳ تا ۱۶ درجه برای رشد این گیاه مناسب است.

 

هرس آرمریا :

برای رشد بهتر گیاه بعد از پایان گلدهی ، همه ساقه ها را از انتها حذف کنید.

 

کوددهی آرمریا :

بهتر است ۲ بار در سال صورت پذیرد.

 

تکثیر آرمریا :

تکثیر این گیاه به ۳ روش امکان پذیر است :

  • کاشت بذر : در پاییز صورت می گیرد
  • تقسیم : در پاییز و یا بهار صورت می گیرد
  • قلمه زدن : در تابستان صورت میگیرد
    کاشت بذر از سایر روش ها ساده تر و متداول تر است.
2 3 رأی
Article Rating
0
نظر خود را با ما درمیان بگذاریدx