نام انگلیسی : ECHINODORUS spp

خانواده :   ALISMATACEAE  – تیرکمان آبی

بومی : برزیل

در حقیقت برگ آتشین نام یک خانواده بزرگ از گیاهان آبزی است که گونه های بسیار زیادی رو تحت پوشش خودش قرار می دهد, اما آن چیزی که در ایران به این نام معروف شده یکی از اعضای همین خانواده به نام Echinodorus cordifolius می باشد. زادگاه برگ آتشین آمریکای جنوبی و به طور خاص کشور برزیل می باشد اما امروز این گیاه در قسمت هایی از آسیا هم یافت می شود. برگ آتشین جزو گیاهان بسیار مقاوم آکواریومی هست و شما می تونید با فراهم کردن کمترین نیازهای محیطی تا مدت ها از این گیاه زیبا لذت ببرید. در طبیعت برگ های بلند و پهن این گیاه رشد کرده و از سطح آب بیرون می آید, به همین دلیل می توانید در محیط های خیلی مرطوب مثل پالوداریوم هم از این گیاه نگهداری کنید. درصورت فراهم بودن شرایط محیطی این گیاه گل هم می دهد.

خانواده این گیاه صاحب بیش از ۴۰ زیرگونه است که گونه های معروف و محبوبی که در کشور ما هم موجود هستند علاوه بر Echinodorus cordifolius شامل برگ خنجری که با نام های برگ آتشین یا شمشیر آمازون یا Echinodorus bleherae شناخته می شود و همینطور چند زیر گونه دیگر که کمتر در مغازه های آکواریومی با آن مواجه می شوید است.

گیاه برگ آتشین میتواند نیمی از اکواریوم را با برگ ها و ساقه های بلند خود پر کند. طول این گیاه میتواند به ۶۰ الی ۶۵ سانتیمتر برسد. بهتر است این گیاه را در میانه اکواریوم کاشته شود تا فضای کافی برای رشد و نمو داشته باشد. این گیاه به نور متوسط تا زیاد نیاز دارد و در صورت وجود دی اکسید کربن رشد چشمگیری خواهد داشت به طور کلی برگ آتشین احتیاج به تزریق CO2 اضافه به آب ندارد و نیاز به دی اکسید کربن در این گیاه پایین است, اما در صورتی که به دنبال رشد حداکثری این گیاه و تکثیر آن یا گلدهی گیاه را دارید باید میزان ثابتی CO2 به آب اضافه کنید که این میزان بسته به اندازه آکواریوم شما تعیین می شود.

شرایط نگهداری گیاه برگ آتشین :

بستر مناسب گیاه برگ آتشین :

بر خلاف تصور عموم این گیاه هم مانند تمام گیاهان آبزی دیگر (به استثناء چند مورد خاص) حتما باید از طریق ریشه هایی که در بستر فرو رفته تغذیه شود, البته بعضی افراد کاشت برگ آتشین در میان سنگ های ریز آکواریومی را توصیه می کنند, این گیاه بدلیل مقاومت بالا نسبت به شرایط محیطی تا زمان محدودی در بستر سنگ ریزه زنده خواهد ماند و بعد از مدتی از بین می رود, بهترین بستر جهت نگهداری از برگ آتشین بسترهای آماده است که بصورت گرانول های ریز در بازار موجود می باشد. برای استفاده کمتر و صرفه جویی در هزینه می توانید بسترهای آماده را با سنگ های ریز آکواریومی (مثل شن عربی) ترکیب کرده و از آن استفاده کنید.

دمای مناسب گیاه برگ آتشین :

بهترین دما جهت اطمینان از سلامت اغلب گیاهان آبزی دمایی بین ۱۴ تا ۲۴ درجه سانتیگراد است که بسته به نوع گیاه متفاوت است, در مورد برگ آتشین نیز این موضوع صادق است علاوه بر اینکه این گیاه توان زندگی تا دمای ۲۷ یا ۲۸ درجه سانتیگراد را هم دارد.

نور مناسب گیاه آتشین :

برگ آتشین نیاز نوری بسیاری بالایی دارد و تنها نکته ای که بهتر است در مورد نگهداری از این گیاه به طور دقیق رعایت کنید تأمین نور مورد نیاز آن است, در صورتی که قصد نگهداری از برگ آتشین در آکواریوم را دارید می توانید از نور های ال ای دی, اس ام دی یا فلورسنت مخصوص آکواریوم استفاده کنید, جهت رشد و سلامت برگ آتشین دمای نوری ۶۵۰۰ کلوین مناسب است که در این صورت برگ های گیاه بلندتر از حد معمول می شوند, بهترین نور جهت تأمین سلامت و همینطور گلدهی برگ آتشین نور مخصوص رشد گیاه یا فول اسپکتروم می باشد, این لامپ ها به دلیل دارا بودن طیف کامل نوری مناسب ترین نور جهت رشد تمام گیاهان آکواریومی هستند که البته به دلیل ظاهر نامناسب (رنگ بنفش) و همینطور احتمال رشد بیش از اندازه جلبک کمتر در آکواریوم های خانگی از آن استفاده می شود و بیشتر مناسب سالن های تکثیر است.

شرایط آبی مورد نیاز گیاه برگ آتشین :

برگ آتشین گیاه سخت گیری نیست و در شرایط مختلف محیطی توان رشد و زنده ماندن را دارد, از نظر خواص شیمیایی بهترین آب برای این گیاه آبی با اندازه PH بین ۵٫۵ تا ۸ می باشد, همینطور این گیاه توان زندگی در آب های خیلی سنگین و خیلی سبک را هم دارد.

کود مورد نیاز گیاه برگ آتشین :

اگر از آماده جهت نگهداری از برگ آتشین استفاده می کنید و همینطور در آکواریوم مورد نظر موجود زنده هم دارید می توانید مطمئن باشید که تا مدت های طولانی احتیاجی به کوددهی جهت رشد این گیاه نخواهید داشت, در صورت زیاد بودن حجم گیاهان موجود در آکواریوم می توانید از کودهای آهن یا کود مولتی طبق دستور ذکر شده روی بسته بندی استفاده کنید.

تکثیر گیاه برگ آتشین :

تکثیر این گیاه آبزی بسیار ساده است, در صورت مناسب بودن شرایط محیطی شروع به تولید پاجوش های جدید می کند, برای تکثیر این گیاه باید یکی از پاجوش ها را به همراه قسمتی از ریشه از گیاه مادر جدا کنید و آن را در بسترهای مناسب که قبل تر اشاره شد بکارید. در صورت مناسب بودن شرایط به زودی گیاه جدا شده خود صاحب پاجوش های جدید می شود که می توانید از آن ها هم جهت تکثیر استفاده کنید.

4 1 رأی
Article Rating
0
نظر خود را با ما درمیان بگذاریدx