نام انگلیسی : Aprocactus flagelliformis

خانواده : CACTACEAE  – کاکتوس

بومی : مکزیک

آپوروکاکتوس نوعی از کاکتوسها هستند که در طبیعت بصورت آویزان از درختان و صخره ها قابل مشاهده اند. یکی از گیاهان بسیار زیبا و خوشرنگی که جنبه تزئینی در آپارتمان شما دارد آپوروکاکتوس است. منظره این گیاه موجب شده است که نام آن را کاکتوس دم موشی بگذارند. این گیاه به نسبت شایستگی و ارزش آن معرفی نشده است زیرا هم به سادگی می روید و هم از سال چهارم زندگی شروع به گل دادن می کند.

مهم ترین دلیل محبوبیت این کاکتوس گل های صورتی رنگ بزرگی است که برروی آن در بهار می روید . عمر گل این کاکتوس نیز زیاد است و تا ۵ روز باز می ماند . گل های این کاکتوس خاصیت دارویی دارد .میوه های ۱۰ تا ۱۲ میلی متری قرمز رنگ که درون آن بذر ها در پالپ زرد رنگی هستند .

روش نگهداری کاکتوس دم موشی :

خاک مناسب کاکتوس دم موشی :

خاک مخصوص کاکتوس که زه کشی عالی داشته باشد .

کود دهی کاکتوس دم موشی :

در طول فصل رشد گیاه، بهار و تابستان، از کودهای مایعی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند استفاده کنید. برای استفاده، محلول کودی با نصف غلظت گفته شده روی بسته کود درست کنید و هر دو هفته یک بار گیاه را با آن کود دهی کنید.

نور مناسب کاکتوس دم موشی :

کاکتوس دم موشی در نور رشد می کند اما به نور خورشید مستقیم نیاز ندارد. همچنین از گرمای خورشید تابستان لذت می برد به شرطی که در قسمت سایه قرار بگیرد. ناحیه نیمه آفتاب و نیمه سایه مطلوب است.

دمای مناسب کاکتوس دم موشی :

دمای متوسط بین ۱۰ درجه سلسیوس (۵۰ درجه فارنهایت) تا ۲۳٫۸ درجه سلسیوس (۷۵ درجه فارنهایت) ایده آل است. دما نباید زیر ۵ درجه سلسیوس (۴۰ درجه فارنهایت) باشد و از یخ زدگی محافظت شود.

آبیاری کاکتوس دم موشی :

گیاه را در طول فصل رشد به طور مرتب آبیاری کنید. می‌توان آبیاری گیاه را در طول پاییز و زمستان که رشد آن کمتر است، کاهش داد. قبل از آبیاری مطمئن شوید سوراخ‌های زهکش گلدان باز و به اندازه کافی هستند. اگر سوراخ‌ها ناکافی بودند، به وسیله میخ، دریل یا هر شئ دیگری، تعدادی سوراخ به کف گلدان اضافه کنید تا آب اضافی در خاک نماند و باعث پوسیدگی ریشه گیاه نشود.

تعویض گلدان کاکتوس دم موشی :

توصیه می شود هر ۲ یا ۳ سال گلدان را عوض کنید. به خاطر داشته باشید که خارهای آن می تواند تیز باشد، بنابراین هنگام تعویض گلدان دستکش بپوشید.

رطوبت موردنیاز کاکتوس دم موشی :

به نظر می رسد که رطوبت فاکتور مهمی برای این گیاه نیست، رطوبت متوسط محیط داخل همانطوری که هست، کافیست.

تکثیر کاکتوس دم موشی :

اگر چه می‌توان دم موشی را به وسیله کاشت دانه هم تکثیر کرد، اما بهترین روش تکثیر آن قلمه ساقه است. برای تکثیر گیاه به روش قلمه گیری، ساقه‌ای سالم و قوی از گیاه را انتخاب کنید، سپس آن را به کمک یک تیغ یا چاقوی تیز و استریل با احتیاط از گیاه مادر جدا کنید. اگر می‌خواهید چند گیاه جدید داشته باشید، ساقه بزرگ تری از گیاه را جدا کنید و سپس از آن چند قلمه بگیرید.
اجازه دهید محل بریدگی قلمه‌ها برای چند روز خشک شود. اگر قلمه‌ها را بلافاصله در خاک بکارید، قارچ‌ها و عوامل بیماری زا از طریق همین زخم به گیاه وارد شده و به آن حمله می‌کنند. بعد از این مدت قلمه‌ها را در گلدانی که از قبل با خاکی ارگانیک پر کرده اید قرار دهید.قلمه‌ها باید بعد از چند هفته ریشه بزنند، اما تا این زمان باید قلمه‌ها را در مکانی آفتابی و مرطوب قرار دهید.
4.2 12 رأی
Article Rating
4
0
نظر خود را با ما درمیان بگذاریدx