نام انگلیسی : CEPHALOCEREUS SENILIS

خانواده :   CACTACEAE  – کاکتوس

بومی : شرق مکزیک

این گونه حالت ستونی بلند با خوشه هایی از ساقه است که می تواند ۵ تا ۱۵ متر قد کشیده و بلند شود، ساقه منحصر به فرد معمولا بدون شاخه است و قادر به مقاومت در برابر وزن شاخه های جانبی نیز نمی باشد. قابل توجه ترین ویژگی آن موهای بلند و پرپشت سفید آن است که برای محافظت از آفتاب در خدمت گیاه است. گل های کاکتوس سفالو سرئوس سنیلیس یا “کاکتوس پیرمرد” به رنگ های قرمز ، زرد ویا سفید دیده میشود.

سفالوسرئوس کاکتوسی است که به دلیل تغییرات جوی و آب و هوایی در جهان کمیاب شده و امروزه از آنها به شدت محافظت میشود و نکته ی قابل توجه اینکه این کاکتوس فقط در طبیعت و با شرایط محیطی گل میدهد و در گلخانه حتی با فراهم کردن شرایط نیز گل نمیدهد، به این دلیل است که شدیداً از آنها محافظت میشود مخصوصاً در زمان گلدهی و تشکیل بذر که معمولا سه الی چهار هفته بعد از گلدهی بذرها تشکیل میشوند. سفالوسرئوس هنگامی که کاکتوس بالغ شود یعنی ده الی بیست سالگی، به سن گلدهی میرسند و گلها همانند اکثر سرئوس ها شبانه باز میشوند و گرده افشانی توسط خفاش ها صورت میگیرد. بذرهای آن به رنگ سیاه است.

شرایط نگهداری کاکتوس اولدمن

نور مناسب کاکتوس اولدمن :

مکانی با نور کامل خورشید مانند ، نور جنوبی ساختمان برای این گل مناسب است و لازم است از نور مستقیم در تابستان در مناطق گرمسیری در امان باشد.

دمای مناسب کاکتوس اولدمن :

دمای حداقل ۱۵ درجه سانتیگراد نیاز دارند . برای رشد بهتر، در دمای کمتر از ۱۵ درجه به گیاه اجازه خواب زمستانی دهید.

خاک مناسب کاکتوس اولدمن :

از ترکیب خاک بسیار سبک نسبت به سایر کاکتوس ها استفاده کنید. از گلدان های لعاب دار سفالی به هیچ وجه استفاده نکنید. این گیاه خاک خشک را بیشتر ترجیح داده و آبیاری زیاد باعث بیماری یا پوسیدگی گیاه می شود.

آبیاری کاکتوس اولدمن :

بین وعده های آبیاری روی خاک تا ارتفاع ۵ سانتی کاملا خشک باشد. در زمستان آبیاری را تا یک یا دوبار در طول فصل کاهش دهید.

تکثیر کاکتوس اولدمن :

تکثیر کاکتوس پیر مرد از طریق کاشت بذر یا برش کاکتوس انجام میگیرد. کاشت بذر نیاز به خاک مناسب، نور کافی، دمای مناسب و رطوبت بالا دارد. تکثیر از طریق برش نیز، باید به گونه ای باشد کاکتوس به اندازه ای رشد کرده باشد که بتوان نتیجه ی مطلوب گرفت.پس از برش کاکتوس بهتر است سطح برش خورده را قارچ کشی کرده و قسمت جدا شده را در مکانی سایه و نسبتا خنک نگهداری کرد تا قسمت برش خورده کاملا خشک شود و به اصطلاح پینه ببندد سپس در خاکی با زهکشی بالا کاشته و مجددا در مکانی خنک و روشن نگهداری کرد و پس از گذشت ده الی پانزده روز بعد از کاشت کم کم آبیاری شود. پس از آن میتوان کاکتوس کاشته شده جدید را کم کم به محیطی آفتاب گیر منتقل کرد.

3.8 6 رأی
Article Rating
0
نظر خود را با ما درمیان بگذاریدx