گیاه سینگونیوم

نام انگلیسی : Syngonium

خانواده : Araceae

بومی : آمریکای مرکزی

سینگونیوم یک گیاه رونده می باشد زمانی که این گیاه در طبیعت رشد کند به چندین متر خواهد رسید این گیاه  دارای برگ های پهن با رگه های زرد می باشد و معمولا تمایل زیادی به رشد افقی دارند. ساقه های این گیاه بسیار نرم می باشد و با توجه به رشد بالارونده ای که دارد باید یک تکیه گاه برای این گیاه بسازیم تا دچار شکنندگی نشود. گیاه سینگونیوم تا زمانی که جوان  و پر برگ می باشد زیبایی خاص خود را دارد اما کم کم با بالا تر رفتن سن این گیاه برگ های خود را از دست داده و و دارای ساقه های بلند و بدون برگ می شود که ظاهر ناخوشایندی برای این گیاه می باشد برای همین از ساقه هی بلند آن برای قلمه زدن سینگونیوم استفاده کنید .

این گیاه شباهت زیادی به فیلودندرون دارد. برای تشخیص آن به برگ های گیاه دقت کنید. نوک برگ های سینگونیوم تیز است و در نزدیکی محل اتصال به دُم برگ، شکل برگ تغییر کرده و به دو قسمت تقسیم می شود که در انتها به گوش های خرگوش شباهت پیدا می کند. به همین دلیل به آن برگ خرگوشی نیز می گویند. برگ خرگوشی را در گونه های سبز، ابلق، مینیاتوری، صورتی، و قرمز می توانید ببینید.

 

شرایط نگهداری و پرورش گیاه سینگونیوم :

نور مورد نیاز گیاه سینگونیوم

به دلیل اینکه سینگونیوم در برابر کم نوری مقاوم است و نیاز به نور مستقیم و زیاد ندارد، بنابراین برای جاهایی مانند دفتر کار و یا راه پله های نورگیر بسیار مناسب است. البته نه انیکه کلا به نور نیاز نداشته باشد بلکه نیاز نوری کمتری دارد و در جاهایی که دارای نور غیر مستقیم و ملایم هستند به خوبی رشد می کند. و این موضوع کاملا واضح است که اگر نور بیشتر اما غیر مستقیم داشته باشد میزان رشد آن نیز بهتر خواهد شد.

البته کمبود نور در گونه های سبز این گیاه باعث تیره شدن و در گونه های صورتی آن باعث سبز شدن برگ ها خواهد شد. که زیبایی رنگ سبز شفاف در گونه های سبز و زیبایی رنگ صورتی خوشرنگ آن در گونه های صورتی از بین خواهد رفت.

 

آبیاری گیاه سینگونیوم

بین دو آبیاری خاک خشک شود ، تا هفته ای یکبار هم مقاوم است. یکبار در هفته در زمستان با آب ولرم ابیاری کنید.ابیاری زیاد از اندازه برای گیاه مضر است.بهتر است با آب کتری سرد شده ابیاری کنید تا لبه ی های برگ قهوه ای نشود.

 

خاک مورد نیاز گیاه سینگونیوم

برای سینگونیوم سبز می توان از ترکیبات سبک مانند پیت ماس + کمپوست + ماسه استفاده کرد. گل سینگونیوم صورتی خاک های اسیدی را بیشتر می پسندند  به همین دلیل می توان در ترکیبات خاک این گیاه اسید هیومیک اضافه کرد ، این امر در تثبیت رنگ صورتی آن ها موثر است .

 

گل دهی گیاه سینگونیوم

کود دهی آن در فصول گرم مانند بهار و تابستان انجام می شود. می توان از کود های مخصوص گل و گیاهان آپارتمانی مثل ۲۰-۲۰-۲۰ طبق دستور نوشته شده روی جلد آن ها ، هر ۳۰ روز یکبار گیاه را تغذیه و کوددهی نمود .

 

تعویض گیاه سینگونیوم

به علت رشد آهسته ی این گیاه ، نیاز به تعویض هر ساله ی گلدان گیاه نیست . معمولا هر ۲ الی ۳ سال یکبار می توان گلدان گل سینگونیوم را تنها با ۱ سایز بزرگتر تعویض کرد . بهترین فصل تعویض گلدان ، بهار می باشد .

 

دمای مناسب گیاه سینگونیوم

در زمستان نباید هوا خیلی سرد شود. درجه حرارت مناسب برای سینگونیوم در زمستان ۱۵ درجه سانتی‏گراد است، اما در تابستان گرمای بیش از ۲۱ درجه سانتی‏گراد ممکن است آزاردهنده باشد. در اثر گرمای زیاد برگهایش قهوه‌ای می‏شوند. در این صورت باید برگهای قهوه‌ای را قیچی کنید. گیاه را به محل خنک ببرید و به آن آب بیشتری بدهید

 

تکثیر گیاه سینگونیوم :

برای تکثیر می توان اواخر بهار و یا اوایل تابستان از قلمه ساقه که ریشه های هوایی دارد یا قلمه هایی که ریشه خفته دارد استفاده کرد. قلمه ها از نوک ساقه به طول ۸-۱۰ سانتیمتر و برش را حتما زیر گره بزنید و برگهایی که در انتهای قلمه است حذف کنید. قلمه را در گلدانی که از مخلوط ماسه، خاک و خاکبرگ و یا پیت موس ، شن و پرلایت پر شده است بکارید.

اگر امکانات گلخانه‌ای ندارید، کیسه پلاستیک شفافی بر روی گلدان بکشید تا رطوبت در اطراف قلمه ها بماند و گلدان را در محلی روشن اما بدور از نور خورشید نگهدارید. مراقب باشید تا قلمه ها خشکی نکشند. ۶-۴ هفته طول می‌کشد تا قلمه‌ها ریشه بدهند که بعد از طی شدن این مدت زمان می‌توانید کیسه پلاستیک را از روی گلدان حاوی قلمه‌ها بردارید. یک ماه صبر کنید و بعد اگر لازم بود از کودهای محلول هر ماه یک مرتبه برای گیاهان جوان استفاده کنید. ۵-۴ ماه بعد می‌توانید گلدان گیاه را عوض کنید و گلدانی بزرگتر را برای آن استفاده کنید.

 

هرس گیاه سینگونیم

برای حفظ حالت بوته ای و پرپشت این گیاه میتوان ساقه های مسن گیاه را زمانی که بلند می شوند قطع کرد. زمان مناسب این کار اوایل تابستان است و از ساقه های بدست آمده می توان در تکثیر این استفاده کرد.

 

تمیز نمودن برگهای سینگونیوم

غبارپاشی برای تمیز شدن برگها کافی است،در صورت لزوم از پارجه نرم یا اسفنج مرطوب استفاده کنید.از مواد براق کننده شیمایی استفاده نکنید.

 

آفات و بیماری های گیاه سینگونیوم :

رایج ترین بیماری در گیاه سینگونیوم کنه قرمز ریز است که گاهی اوقات ممکن است با چشم دیده نشود اما علائمی از قبیل دِفُرمه شدن یا چین خوردن برگ ها و یا بستن تار عنکبوت در زیر برگ ها در گیاه مشاهده می شود. برای درمان آن می توان از سم اتیون یا مالاتیون به مقدار بسیار رقیق استفاده کرد اما چون این گیاه بسیار حساس است توصیه می شود که به جای سمپاشی، گیاه را با آب شستشو داد.

اگر برگ هایی که به تازگی روییده است بسیار شفاف و بی رنگ هستند گیاه نیاز به نور بیشتر اما غیر مستقیم و تغذیه مصنوعی به روشی که در بخش کوددهی گفته شد دارد.

اگر لبه های برگ گیاه سینگونیوم، قهوه ای و شکننده شده است نشان دهنده کمبود رطوبت، نور مستقیم، دمای زیاد و تشنگی گیاه است.

اگر برگ ها لوله شده و پژمرده شده اند و انتهای ساقه گیاه دچار پوسیدگی شده و از گیاه جدا می شود به معنی آبیاری بیش از حد و زهکش نامناسب است. سریعا گلدان گیاه را از نظر زهکش بررسی کنید که آب داخل گلدان باقی نمانده و باعث پوسیدن ریشه نشود.

اگر ساقه ها بسیار بلند هستند و فواصل بین برگ ها زیاد است به این معنی است که گیاه به نور بیشتری نیاز دارد. گیاه را به مکانی با نور بیشتر اما غیر مستقیم منتقل کنید.

4.1 34 رأی
Article Rating
1
0
نظر خود را با ما درمیان بگذاریدx