انواع کودهای شیمیایی مناسب گل و گیاهان زینتی:

۱- کود ۱۰ – ۵ – ۲۰: کود اختصاصی برای گیاهان آپارتمانی برگ سبز، درختان و درختچه های زینتی برگی، بونسای، این کود به علت بالا بودن ازت برای اکثر گیاهان زینتی برگ سبز مانند انواع نخل ها، گیاهان سوزنی برگ، چمن مناسب است.

۲- کود ۶ – ۶ – ۱۹: برای انواع سبزیجات برگی و گیاهان علفی گلدانی کاربرد دارد.

۳ – کود ۳۶ – ۱۲ – ۵/۷: مخصوص استفاده برای محصولات هیدروپونیک.

۴- کود ۳۶ – ۱۲ – ۶: مناسب گلهای پیازی مانند لاله سنبل نرگس  لیلیوم.

۵- کود ۲۰ – ۶ – ۱۹: کود کامل اختصاصی گیاهان آپارتمانی و گلهای فصلی است – مناسب گیاهان دارای گل، گلهای شاخه بریده، درختان میوه، مرکبات، صیفی جات موجب تحریک شاخ و برگ می شود.

۶- کود ۳۰ – ۱۵ – ۱۵: این کود تحریک کننده گل و میوه است و برای همه گیاهان مناسب است.

۷- کود ۳۸ – ۱۱ – ۳: به دلیل پایین بودن ازت و بالا بودن پتاسیم مناسب برای کاکتوس ها است بویژه برای جوانه های با سن بیشتر از ۳ ماه، این کود در گلخانه های هیدروپونیک نیز استفاده می شود.

۸- کود ۱۳ – ۴۰ – ۱۳: این کود آغاز کننده تحریک ریشه است بویژه برای خاکهای سرد و مرطوب.

۹- کود ۳۶ – ۱۲ – ۱۲: این کود نقش بسزایی در گلدهی دارد. وقتی گیاه آماده گلدهی است این کود میزان کمیت گلدهی را به شدت افزایش می دهد. در تولید گیاهانی مانند لیلیوم، ارکیده، ختمی ها، رز، بگونیا استفاده می شود.

۱۰- کود ۱۸ – ۱۸ – ۱۸: این کود به دلیل درصد بالای از عناصر NPK به همراه ریز مغزی ها تاثیر فوق العاده برروی گیاهان زینتی دارد. این کود بخصوص در مورد گیاهانی که گل تولید می کنند مانند ارکیده ها، رز، شمعدانی، بگونیا تاثیر زیادی دارد. مناسب برای اکثر گیاهان گلدار و گیاهان برگ سبز زینتی بخصوص در زمان رشد رویشی است.

۱۱- کود ۲۰-۲۰-۲۰ : دارای عناصر اصلی و فرعی است مناسب استفاده برای اکثر گلهاست به خصوص گلهای یرگ زینتی و گیاهان گلدار قبل از گلدهی  به نسبت یک در هزار استفاده شود. برای گیاهانی که در مراحل ابتدای رشد خود هستند باید از غلظت کمتر مثلا ۵/۰ در هزار استفاده کرد.

این کود بهتر است بصورت محلول پاشی روی گیاهان استفاده شود چون در خاک اثر زیادی ندارد. رنگ آن آبی پررنگ است و برای درختان میوه و انواع گلها بسیار مناسب است.

کود مناسب کاکتوس ها: کود ۳۸-۱۱-۳ یا ۴۰-۱۰-۱۰ یا ۳۶-۱۲-۱۲

هیومیک اسید: یک محصول کاملا عالی است. از ترکیب اسید هیومیک و فولویک که شکل خام نوعی ذغال سنگ گیاهی است استخراج شده است.

در همه ی خاکهای کشاورزی اسیدهیومیک بطور طبیعی وجود دارد. میزان ایده آل مواد آلی در خاک کشاورزی ۴-۶ درصد است.

خواص هیومیک اسید: بهبود ساختار خاک- کمک به ریشه زایی-جذب مناسب آب- رشد سریع باکتری ها در خاک-انحلال و آزاد سازی عناصر ماکرو و میکرو- مقاوم به شوری،کم آبی و سرما -دوام زیادد تا چند سال در خاک-مقاومت گیاه به بیماری-بدون خطر برای محیط زیست

بهتر است ابتدا گیاه را با اسید هیومیک آبیاری کرده و در آبیاری بعدی از کود های کامل مانند ۲۰-۲۰-۲۰ استفاده کرد.

2.7 3 رأی
Article Rating
0
نظر خود را با ما درمیان بگذاریدx