نام انگلیسی : KALANCHOE TOMENTOSA

خانواده : CRASSULACEAE  – کراسالاسه

بومی : آفریقای جنوبی

کالانکوئه تومنتوسا یا گیاه پاندا یا گوش گربه ای گیاهی آبدار و گوشتی از جنس کالانکوئه و خانواده ی کراسولاسه است. این گیاهان بومی ماداگاسکار می باشند. این گونه ی گیاهی یکی از گیاهان گلخانه ای محبوب در اندازه های کوچک می باشد. این گیاه تا حدود ۲۰ سانتی متر ارتفاع می تواند رشد کند. برگ ها پهن و پوشیده از کرک های نقره ای رنگ با حاشیه ای دندانه دار و به رنگ تیره عنابی است. این برگ ها گوشتی بوده و آب زیادی در خود ذخیره می سازند. همچنین تخم مرغی شکل نیز می باشند.
اگرچه این گیاه عمدتاً به دلیل تولید برگ های زیبا کشت می شود اما می تواند به صورت طبیعی به خصوص در محیط های خارج از گلخانه، تولید گل نماید. گل ها لوله ای شکل بوده و به صورت انتهایی تشکیل می شوند. این گیاه به ندرت گل تولید می کند.اگر هرس آن دقیق و به خوبی صورت گیرد می تواند به فرم درختی یا بوته ای رشد کند.

شرایط پروش گیاه  گوش گربه ای :

دمای مورد نیاز گوش گربه ای :

بهترین دما برای رشد این گیاه دمای ۱۵ تا ۲۳ درجه سانتیگراد (۶۰ تا ۷۵ درجه فارنهایت) می باشد.

نور مناسب گوش گربه ای :

این گیاه نیز مانند بسیاری از گیاهان گوشتی به نور زیاد خورشید نیاز دارد. مخلوطی از نور مستقیم، نور غیرمستقیم و سایه برای حفظ تعادل نوری این گیاه مناسب می باشد.

آبیاری گوش گربه ای :

آبیاری این گیاهان تنها زمانی صورت می گیرد که خاک گلدان خشک شده باشد. در این زمان مقدار کمی آبیاری انجام می شود. نیاز آبی این گیاه به ویژه در طی فصل زمستان بسیار اندک می باشد. این گیاهان به دلیل گوشتی و آبدار بودن آب را در خود ذخیره می کنند. حتی اگر برای مدت طولانی آبیاری نگردند، باز هم به رشد مطلوب خود ادامه خواهند داد.

کود دهی و تعویض گلدان گوش گربه ای :

گیاه پاندا گیاهی کند رشد است به طوری که تعوض گلدان ها هر دو سال یکبار یا بیشتر صورت می گیرد.می توان گلدان ها را هر چهار هفته یکبار از بهار تا پایان تابستان، با کودهای مایع تغذیه نمود.

رطوبت مناسب گوش گربه ای :

رطوبت متوسط اتاق برای رشد آن کافی است. اگرچه نسبت به هوای خشک متحمل و مقاوم است.

تکثیر گوش گربه ای :

تکثیر کالانکوئه ها از طریق قلمه ساقه و قلمه برگ به آسانی امکان پذیر است. به هنگام این نوع تکثیر، بستر کاشت باید حتماً از ماسه ی شسته شده تشکیل شده باشد. زیرا در این مرحله از رشد، گیاه به شدت در مقابل پوسیدگی حساسیت دارد. ضمنآً در مورد آبیاری قلمه ها و محل آنها باید دقت شود.

4.1 7 رأی
Article Rating
0
نظر خود را با ما درمیان بگذاریدx