گل لاله عباسی

نام انگلیسی : MIRABILIS JALAPA

خانواده :   NYCTAGINACEAE  – گل کاغذی

بومی : آمریکا

گل لاله عباسی ( Four o’clock flower ) گیاهی است چندساله و بومی مناطق گرمسیری آمریکای جنوبی که البته به صورت یکساله کشت می شود. این گیاه گونه های زیادی دارد که گونه نام برده، زیباترین و گسترده ترین گونه زینتی این جنس است. گلهای این گیاه به شکل شیپوری و در رنگهای مختلف قرمز، زرد، سفید و صورتی و با آرایش خوشه مرکب دیده می شوند. علت نامگذاری این گیاه به Four o’clock این است که در بعد از ظهر نزدیک ساعت ۴ گلها باز شده و صبح بسته می شوند. این گلها به هنگام باز شده عطری را در فضا پراکنده می کنند که وقتی دوباره بسته شدند، اثری از این عطر نخواهد بود.

این گل در گرما بسیار خوب رشد می کند و اوج شکوفایی آن فصل تابستان تا پاییز است. با سرد شدن هوا این گل رو به پژمردگی می رود اما با گرم شدن مجدد هوا دوباره رشد خود را آغاز می کند. اگر این گل در گلدان است، می توانید در زمستان نیز در محیطی گرم از آن نگهداری کنید تا به رشد خود ادامه دهد. در برخی کشور ها از گل های این گیاه برای ساختن رنگ استفاده می شود.

گل لاله عباسی دارای برگ های تخم مرغی شکلی است و گل آن دارای ۵ گلپر به هم چسبیده است و دارای ساقه های بلند و پراکنده است که معمولا طول ساقه های آن به ۸۰ سانتی متر هم می رسد.

 

شرایط کشت و پرورش گل لاله عباسی :

نور مورد نیاز گل لاله عباسی

لاله عباسی به نور مستقیم نیاز دارد. حال اگر نور کم باشد رنگ برگها کم رنگ شده و گلها و غنچه ها می ریزند. اما اگر نور زیاد باشد دو حالت پیش می آید:

۱- اگر رطوبت خاک و هوا مناسب باشد، مشکلی برای گیاه پیش نمی آید

۲- اگر هوا خشک باشد و خشکی خاک هم رخ بدهد، باعث ریزش گلها و سوختگی برگها می شود.

 

آبیاری گل لاله عباسی

زمان آبیاری گیاه وقتی است که خاک کمی رطوبت خود را از دست داده است چون اگر خام خیس باشد و آبیاری کنیم، غرقاب شدن خاک به گیاه صدمه می زند. از طرفی اگر گیاه را به فرم چندساله کشت می کنیم، پس گیاه در خاک ریشه گوشتی تولید می کند بنابراین باید در فصل زمستان آبیاری را کمتر کرد تا ریشه ها نپوسند.

 

دمای مناسب گل لاله عباسی

این گیاه بومی مناطق گرمسیری است ، پس آب و هوای گرم را می پسندد ولی گرمای زیاد را نمی تواند تحمل کند و اگر رطوبت خاک کافی باشد و هوا هم شرجی باشد، می تواند در چنین هوایی زندگی کند. از طرفی همزمان با کاهش دما، گلدهی آن کاهش می یابد و وقتی دما به صفر رسید گیاه کاملا از بین می رود.

 

خاک مورد نیاز گل لاله عباسی

خاک این گیاه باید سبک و دارای زهر کشی خوبی باشد بهترین خاک رس آهکی و کمی مرطوب است. اگر خاک فقیر باشد و کمبود مواد غذایی برای گیاه رخ بدهد منجر به رنگ پریدگی برگها، تولید برگهای کوچک، ریزش گلها و باز نشدن غنچه های می شود. اگر کوددهی بیش از حد نیاز گیاه اعمال گردد، گلدهی کاهش می یابد و در عوض رشد رویشی گیاه تحریک می گردد.

این گیاه، به عنوان گیاه توهم زا قلمداد شده است پس باید مراقب بود که خورده نشود.

 

تکثیر گل لاله عباسی

این گیاه از طریق بذر در اوایل بهار و یا تقسیم غده در هر زمان امکانپذیر است. اگر به مدت یک شب قبل از کاشت دانه های آن را در آب قرار دهید، جوانه زدن آن سریعتر خواهد شد. بذر این گل را می توانید از خود گل بگیرید. در فصل پاییز، دانه هایی درشت و سیاه رنگ ظاهر می شود. اما زمانی که خوب برسند، خودشان بر روی زمین می افتند و به این ترتیب می توانید بذرها را جمع آوری کنید و در جایی خنک نگهداری کنید و در فصل مناسب آن، بذرها را بکارید.

بهترین زمان برای کاشت بذرها اواخر زمستان است. از قبل خاک را کمی با کود مخلوط کنید. بذرها را در یک گلدان متوسط، در عمق ۲۰ سانتی متری بکارید. خاک اصلی خاک نرم و با مخلوطی از خاک برگ برای این گل بسیار مناسب است. از زمان کاشت تا زمانی که این گل ها به ۵ سانت برسد، همیشه خاک را مرطوب نگه دارید. اما از بعد از آن می توانید آبیاری را کمتر کنید.

4.1 37 رأی
Article Rating
20
0
نظر خود را با ما درمیان بگذاریدx