نام انگلیسی : Euphorbia lactea

خانواده : Euphorbiaceae

بومی : هند

نام کاکتوس افوربیا از نام پزشک دربار کینک جوبای دوم یکی از پادشاهان الجزایر امروزی در ۵۰ سال قبل از میلاد به نام Ephorbus برگرفته شده است .کینک جوبا اولین کسی بود که گونه ای از افوربیا را کشف کرد و از آنجاییکه euphorbus از شیره ی آن در ساخت معجون هایش استفاده می کرد آنرا افوربیا نامید. lactea به معنی شیری اشاره به شیرابه ی سفید رنگ درون این گیاه دارد.

نام های دیگر آن Elkhorn , افوربیا بادبزنی و افوربیا رنگین کمان می باشد. زیستگاه اصلی این گونه هند می باشد. شکل ظاهری این گونه که شکل دفرمه ی افوربیا لاکتی می باشد به صورت بادبزنی دارای چین های زیاد است که در رنگ های مختلفی مانند صورتی ،بنفش ،زرد ،سبز و سفید موجود است .به رنگ سفید آن روح سفید، white ghost می گویند.

در واقع کاکتوس افوربیا لاکتی شکل دفرمه می‌باشد که اکثراً بر روی پایه‌های افوربیا پیوند زده می‌شود زیرا نگهداری آن بر روی خاک سخت می‌باشد و بسیار مستعد خرابی و بیماری‌های قارچی می‌باشد. افوربیا لاکتی به رنگ‌های مختلف سبز زرد قرمز و سایر رنگ‌ها یا به صورت ابلق دیده می‌شود. در آبیاری و میزان نور این کاکتوس باید بسیار دقت شود.

فرم کاکل‌دار افوربیا لاکتی معروف به افوربیا شاخ گوزنی با شاخه‌های پیچیده و موجدار منشعب از یک خط الراس و تا حدودی خوشه‌ای می‌باشد. فرم شایع این نوع افوربیا به رنگ سبز تیره می‌باشد که الگوهای نقره‌ای و زیگزاگی دارد. در حال حاضر این نوع افوربیا در رنگ‌ها و فرم‌های متنوعی در دسترس می‌باشد. عموماً در رنگ‌های سفید، زرد، صورتی، بنفش و سبز وجود دارد.تیغ: خارهای کوچک، کوتاه، تیز و زوج در امتداد وجه‌ها به تناوب دارد. طول خارها ۲ الی ۶ میلی‌متر است. در محل رشد در فصل تابستان برگ‌های گرد مایل به قرمز یا قطر ۴ میلی‌متر نمایان می‌شود و گل‌های کوچک و جزیی می‌روید.

آموزش نگهداری از کاکتوس افوربیا لاکتی :

نور مورد نیاز  افوربیا لاکتی :

افوربیا لاکتی به نور زیاد علاقه دارد. در نیم سایه نیز می توان نگه داری کرد. این کاکتوس در تابستان های داغ باید از تابش آفتاب دور نگه داشته شود. بسیار حساس است و تحمل سرما و یخبندان را ندارد.

آبیاری افوربیا لاکتی :

بهار و تابستان به صورت منظم و پس از خشک شدن خاک انجام شود.در زمستان بسیار محدود شود.

خاک افوربیا لاکتی :

خاک مخصوص کاکتوس که زه کشی  خوبی داشته باشد مناسب این گیاه خاص است و بهتر است کمی خاک رس یا خاک برگ در ترکیب خاک آن استفاده شود.

دمای مناسب افوربیا لاکتی :

ایده آل این افوربیا دمای بالای ۵ درجه می‌باشد. نسبت به گرما بسیار مقاوم و نسبت به سرما بسیار ضعیف است.

کوددهی افربیا لاکتی :

کود دهی در فصول رشد ماهانه انجام شود. با کود ازت پایین و پتاس بالا.

تکثیر کاکتوس افوربیا لاکتی:

از طریق قلمه به راحتی قابل تکثیر است.پس از قلمه زدن لاتکس ترشح شده از گیاه به خوبی با آب شسته شود.بهتر است که قلمه در بهار و تابستان گرفته شود.
قلمه‌ها برای ۳ تا ۴ هفته در جای خنک نگهداری شود تا محل برش کاملاً پینه ببندد.

ساکولنت افوربیا لاکتی دفرمه به آب و هوای مرطوب بسیار علاقه دارد.این ساکولنت رشد آهسته‌ای دارد.عموماً این افربیا به صورت پیوند قابل دسترس می‌باشد.بهترین پایه برای افوربیا لاکتی دفرمه Euphorbia canariensis یا Euphorbia resinifera می‌باشد.گردش هوای تازه نیاز مبرم این افوربیا است.

 

واریته های خانواده Euphorbias، در صورت آسیب دیدگی و ایجاد زخم روی آنها، شیره سفید یا شیری رنگ و کمی غلیظ از خود ترشح می‌کنند که به نام لاتکس است.لاتکس سمی است و در صورت تماس با پوست تحریک و حساسیت ایجاد می‌کند.در صورت مالیده شدن به چشم سوزش و قرمزی شدید و حتی کوری موقت ایجاد می‌کند.

4.2 9 رأی
Article Rating
0
نظر خود را با ما درمیان بگذاریدx