نام انگلیسی : pachypodium

خانواده : Apocynaceae-خرزهره

بومی : جزیره ماداگاسکار و جنوب آفریقا

نخل ماداگاسکار نوعی ساکولنت است و توانایی تصفیه هوا را دارد. نخل ماداگاسکار گیاهی نیمه بیابانی و بسیار مقاوم است و نگهداری آن بسیار آسان است. این گیاه گوشتی تمام قسمت هایش سمی است ولی بسیار زیبا و دیدنی است.

ساقه هایی دارای تیغ های بلند و تیز در بالای ساقه هستند که در دستجات سه تایی قرار دارند. طول ساقه ها ی سبز خاکستری نخل ماداگاسکار از ۱.۵ تا ۶ متر هم می رسد. تنه کلفت و تیغ دار آن دارای توانایی ذخیره آب است. برگ ها از انتهای ساقه ظاهر می شوند و البته در پاییز و زمستان خزان می کنند و برگ های خود را از دست می دهند. گل ها از وسط برگ ها ظاهر می شوند. البته فقط نخل بالغ گل می دهد و آن هم بالاتر از ۱.۵ متر. زمان گلدهی اواخر زمستان تا اوایل بهار است و گل ها یی به رنگ سفید یا صورتی مایل به سفید تولید می کند. ساقه های منفرد این گیاه در اواخر رشد به صورت چند ساقه ای در می آیند. طول ساقه این سایکولنت زیبا سالانه ۳۰ سانتی متر افزایش می یابد.برگ های باریک و بلند به رنگ سبز تیره که تا ۹۰ الی ۱۲۰ سانتی متر گسترش می یابند شدیدا نور گرایی دارند و برای جلوگیری از خم شدن برگ ها ر سه روز یکبار آن را بچرخانید.

شرایط پرورش نخل ماداگاسکار :

نور مناسب نخل ماداگاسکار :

این نخل زیبا مقاوم به نور شدید و مستقیم خورشید است. اما حساس به تاریکی و سایه است و حتی در سایه رشدش متوقف می شود و برگ های جدید تولید نمی کند . نخل ماداگاسکار نیاز به نور زیاد دارد . بهترین مکان برای نگهداری این گل در آفتاب مستقیم جلوی پنجره جنوبی اتاق پذیرایی یا اتاق خواب میباشد.

آبیاری مناسب نخل ماداگاسکار :

برای آبیاری این نخل زیبا از آب مقطر یا آب جوشیده استفاده کنید . به علت داشتن خاصیت ذخیره آب در تنه به کم آبی مقاوم است . ولی در اثر کم آبی زیاد چون از آب داخل بدن خود استفاده می کند گیاه کم کم ضعیف شده و ظاهرش را از دست می دهد .آبیاری منظم با فاصله مناسب نیاز دارد. در افراط و تفریط نکنید. آبیاری کم باعث پیچش برگ ها می شود و آبیاری زاد از حد باعث زردی و ریزش برگ ها می شود. برای کود دهی یکی از راه های جالب استفاده از آب آکواریوم و یا آب برنج آبکش شده است. چون حاوی مواد معدنی و و املاح مورد نیاز این گیاه زینتی زیباست. آبیاری در زمان استراحت از نطر حجم آب و فاصله بین دو آبیاری باید تغییر کند یعنی مقدار آب کمتر شود ولی فاصله دو آبیاری زیاد شود. در صورت آبیاری زیاد پوسیدگی ریشه و ریزش برگ را شاهدیم.

دمای مناسب نخل ماداگاسکار :

این گیاه رنج دمای بین ۱۰ تا ۵۰ درجه را به راحتی تحمل می کند و زنده می ماند ولی بهترین دما برای رشد دمای بین ۲۰ تا ۲۳ درجه است. دمای زیر ۱۰ درجه باعث پژمردگی و ریزش برگ ها می شود. توجه داشته باشید که برای انتقال این گیاه به خارج از محیط کنترل شده عجله نکنید و تا دمای بیرون به صورت تقریبی به دمای داخل اتاق نزدیک نشده ( ۲۱ درجه ) از انتقال آن خود داری کنید چون باعث آسیب های جبران ناپذیری می شود.

خاک مناسب نخل ماداگاسکار :

بستر کاشت باید از زهکشی بسیار خوب برخوردار باشد و آب اضافی ناشی از آبیاری به سرعت از بستر باید خارج شود. در غیر این صورت احتمال شیوع بیماری پوسیدگی ریشه وجود دارد. بهتر است که در قسمت کف گلدان ابتدا به ضخامت ۵-۳ سانیتمتر از سنگریزه درشت استفاده کرد تا به زهکش کمک شود. از جمله مخلوط‌ های مناسب کاشت می‌توان به ترکیب ۶۰ درصد ماسه ۳۰ درصد پیت ماس و ۱۰ درصد ورمی کمپوست اشاره کرد. در طی سال دو مرتبه یکی در اوایل بهار و دیگری در اوایل تابستان می‌توان از کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی البته با نصف غلظت استفاده کرد. کود دهی بیش از این مقدار می‌تواند موجب افزایش عناصر بستر کاشت و در نتیجه سوختگی نوک و حاشیه برگها و در نهایت از بین رفتن آنان شود که این عارضه ابتدا در برگهای مسن اتفاق می‌افتد. تعویض گلدان این گیاه تقریباً هر دو یا سه سال یکبار انجام می‌شود. حتی اگر در طی این مدت، گیاه رشد چندانی نداشته باشد بعد از گذشت سه سال نیز شاید لازم به تعویض گلدان نباشد و یا همچنین اگر گیاه شما بسیار سریع رشد می‌کند می‌توان به شکل سالانه و در اواخر زمستان و اوایل بهار گلدان آنان را عوض کرد.

تعویض گلدان نخل ماداگاسکار :

لازم است هر دو یا سه سال یکبار گلدان گیاه را با یک سایز بزرگتر تعویض کنید. ریشه های بیرون زده از زیر گلدان هم نشانه خوبی برای تعیین زمان نیاز به تعویض گلدان است.

آفات نخل ماداگاسکار :

به طور کلی نخل ماداگاسکار نسبت به بسیاری از آفت ها مقاوم است. آفت رایج این گیاه شپشک آردآلود و کنه است که برای دفع آنها میتوانید از سم کونفیدور و آبامکتین استفاده کنید.

تکثیر نخل ماگاسکار  :

  • بذر : این راه بسیار سخت است و پیشنهاد نمی شود چون از سه هفته تا ۶ ماه طول می کشد تا جوانه بزند. برای تکثیر از طریق بذر مثل بقیه بذور ۲۴ ساعت قبل بذر ها را در آب قرار دهید . این گیاه خیلی زود قوه نامیه خود را از دست می دهد به همین دلیل از بذر ها ی تازه که بعد از خشک شدن و ترکیدن میوه ها در زمان حدودا اواخر تابستان و اوایل پائیز تهیه کرده اید استفاده کنید . و در دمای ۲۱ تا ۲۶ درجه در خاکی شنی به عمق ۰/۵ سانتی متری بکارید. و حتما در محیط پر نور قرار دهید.
  • پاجوش یا قلمه : به محض مشاهده آن را جدا کنید و در دمای ۲۰ درجه و در محل خنک و سایه قرار دهید تا شیره داخلش خشک شده و به اصطلاح کالوس دهد و بعد در خاک نرم و سبک و البته غنی بکارید. البته خاک را همیشه مرطوب نگهدارید برای این کار حتما به وسیله پلاستیک شفاف و روشن گلدان را کاور کنید. به محض اینکه احساس کردید گیاه مستقر شده است کاور را بردارید.
4.1 31 رأی
Article Rating
35
0
نظر خود را با ما درمیان بگذاریدx