نام علمی: (SEMPERVIVUM )

خانواده : Crassulaceae

بومی : گیاه سمپرویوم بومی افریقا و اروپاست

نام Sempervivum منشاء آن در لاتین سمپر (“همیشه”) و VIVUS (“زندگی”)، چرا که این گیاه چند ساله برگ های خود را در فصل زمستان و حتي در شرايط سخت هم نگه می دارد. برخی از مردم ویلز هنوز هم اعتقاد قوم قدیمی را دارند که داشتن آن را در پشت بام خانه باعث تضمین سلامت و بهداشت و رفاه کسانی که آنجا زندگی می کنند می شود. این گیاهي است که نزدیک به تره فرنگی مي باشد.

سمپرویوم جنسی از خانواده کراسولاسه است. این خانواده دارای ۴۰جنس می باشد این گیاهان همیشه سبز هستند و برگهای آنها به صورت روزت قرار میگیرند. این گیاهان اب را در برگهای ضخیم خود ذخیره میکنند و میتوانند خشکی را تحمل کنند. از این گیاه به عنوان یک گیاه زینتی استفاده میشود. برگها همیشه شاداب است و نوک برگها می توانند بنفش، قرمز، قهوه ای، زرد باشند. گلها به روی ساقه به وجود می آیند و بسته به نوع گیاه می توانند به رنگهای صورتی، قرمز، بنفش باشند

شکل ظاهری سمپرویوم و اچوریا بسیار شبیه به هم می باشد،معمولا سمپرویوم در شرایط مناسب توده های بسیار زیبایی ایجاد می نماید،البته گل های آنها به زیبایی گل اچوریا نمی باشد.از نظر ظاهری شکلی شبیه به رز دارد.برگها یی تخم مرغی شکل فاقد ساقه و در انتها به هم چسبیده اند و گلهای آن به صورت خوشه ای است.این گونه ساکولنت دارای برگ های پوشیده از کرک و متمایل به قرمز می باشد.

این گیاه را می توان روی بدنه خارجی کوزه که دارای روزنه های کوچک به قطر ۱ الی ۲ سانتی متر کاشت شود،درون کوزه را پر از خاک نمایید.ریشه گیاه را از حفره ی ایجاد شده به داخل هدایت کنید،پس از استقرار گیاه بواسطه رطوبت موجود در بدنه کوزه رشد و نمو نموده و سریعا تکثیر می شود.

چنانچه سمپرویوم در محیط گلخانه ای همراه با کاکتوس ها نگهداری می شوند بهتر است در قسمتهای کم نورتر قرار بگیرند.آبیاری مداوم در گلخانه و اسپری نمودن آب روی آنها می تواند به گیاه آسیب برساند،چنانچه سمپرویوم در فضای آزاد باشد آبیاری به صورت بارانی و اسپری برای آنها مشکل ایجاد نمی کند.

خواص دارویی سمپریوم لب ماتیکی :

از نظر تاریخی اين گياه به عنوان دارو استفاده شده است و در حال حاضر نيز به عنوان یک گیاه دارویی استفاده می شود. استفاده های گیاهی رایج در دنيا براي توقف موارد بد اسهال با نوشیدن آب برگ یا خوردن برگ به طور مستقیم، و با آب است و ديگر اينكه معمولا به طور مستقیم به پوست ميمالند برای بسیاری از استفاده هاي حساسيت هاي پوستي و استفاده هايي كه از همان آلوئه ورا مانند سوختگی، زگیل و گزش حشرات استفاده می شود. در گلخانه هاي اندونزي از اين گياه براي مشكلات مربوط به سوزش دست در اثر تماس با سموم يا لاتكس گياهان، هميشه موجود دارند و استفاده مي كنند .

شرایط نگهداری سمپریوم لب ماتیکی :

 دمای مورد نیاز سمپریوم لب ماتیکی :

نیاز به شبهای خنک دارد. این گیاه در نیمه دوم سال بهترین عملکرد را دارد هرچقدر محل نگهداری آن خنک تر باشد و نورآن بیشتر باشد رنگ برگهایش سرخ و زیبا تر و رشدش هم بیشتر میود هوا که گرم میشود گیاه هم آرام آرام وارد فاز بچه آوری و پاجوش دهی میشود و رنگ برگهایش سبز میشود و باید از آفتاب در امان بماند.

خاک مناسب سمپریوم لب ماتیکی :

سمپرویوم لب ماتیکی به خاک با زهکشی مناسب که آب زیادی را در خود نگه ندارد احتیاج دارد. می‌توان از ترکیب ماسه و کوکوپیت یا پیت ماس استفاده کرد.

نور مورد نیاز برای پرورش سمپریوم لب ماتیکی :

به نور بیش‌ازحد و شدید حساس می‌باشد و ممکن است نور شدید بخصوص در فصل تابستان باعث سوختگی گیاه شود. بهتر است در مکانی با نور ملایم نگهداری شود.

آبیاری سمپریوم لب ماتیکی :

آبیاری مداوم در گلخانه و اسپری نمودن آب روی آنها می تواند به گیاه آسیب برساند،چنانچه سمپرویوم در فضای آزاد باشد آبیاری به صورت بارانی و اسپری برای آنها مشکل ایجاد نمی کند.

تکثیر سمپریوم لب ماتیکی :

این گیاه را می توان از تقسیم نمودن غده ها و پاجوش ها تکثیر کرد و همچنین می توان بذر های این گیاه را نیز در هنگام خشک شدن جدا نمود و کاشت. تکثیر از طریق بذر به زمان به زمان طولانی و شرایط خاصی نیاز دارد ولی این گیاهان در مکان های خنک به راحتی از طریق پاجوش تکثیر می شوند. ،چنانچه مایلید سمپرویوم ها را تکثیر و تولید نمایید بهتر است از گلدان های سفال بدون لعاب و در فصول گرم در مکان های سایه و فضای آزاد نگهداری کنید.

کوددهی سمپریوم لب ماتیکی  :

در فصل رشد برای رشد بهتر می‌توانید از کودهای NPK و کود جادوی ویسمهر  استفاده کنید

عوارض و درمان سمپریوم لب ماتیکی :

  • تارعنکبوت یا ایجاد مواد چسبناک: حمله شته، شپشک، کفشدوزک که با سم کنفیدور قابل درمان است.
  • علفی شدن و رشد بی قواره گیاه: نور کم و آب زیاد
  • لکه سیاه روی برگ: اشعه مستقیم آفتاب در تابستان
  • لکه آبکی سیاه: علت قارچ و پوسیدگی قارچی می باشد.
  • له شدن طوقه: قارچ فوزاریوم که در اثر آب زیاد و زهکش نامناسب به وجود می آید.