نام انگلیسی : Echinocactus

خانواده : Cavtaceae

بومی : مکزیک

کاکتوس اچینو بسته به توسعه متراکم و فاز مویی که در راس میدهد به ۶ گونه تقسیم می شود. فاز پشمی در راس این نوع کاکتوس موجب افزایش گلدهی کاکتوس اچینو می شود. در مناطقی که رطوبت بالا و نور آفتاب کم وجود دارد اچینو گل نمی دهد.وجود خارهای زرد رنگ و بریدگی های عمیق طولی از خصوصیات بارز کاکتوس اچینو به شمار می رود. در صورتی که این گیاه در شرایط ایده آل رشد کند قطر آن حدود یک متر و طول آن حتی به ۱٫۵ متر خواهد رسید. گلهای قیفی شکل زرد یا صورتی و میوه های خشک از دیگر ویژگی کاکتوس اچینو می باشد.

کاکتوس اچینو یکی از راحت ترین گونه کاکتوس ها می باشد و تکثیر ان به راحتی از طریق بذر امکان پذیر هست. نسبتا به سرعت رشد بالا وتحمل طیف وسیعی از سختی ها ، درمان و یا بدرفتاری در نگهداری معروف است و به دلیل ظاهر قابل توجه به دلیل برآمدگی آن که به رنگ زرد طلایی است قابل توجه قرار گرفته است. متاسفانه در طبیعت منقرض شده و تنها در یک منطقه بسیار کوچک جغرافیایی هنوز وجود دارد.

انواع کاکتوس اچینو :

  • Echinocactus grusonii
  • Echinocactus horizonthalonius
  • Echinocactus parryi
  • Echinocactus platyacanthus
  • Echinocactus polycephalus
  • Echinocactus texensis

نحوه نگهداری از کاکتوس اچینو در آپارتمان

گیاه اچینو بومی مکزیک می باشد این گیاه زیبا و با دوام اگر در شرایط محیطی زادگاه خود قرار داشته باشد تا قطر ۹۰ سانتی متر رشد می کند. این گیاه در موقع رشد اولیه خود سریع رشد می کند و کم کم رشد آن کم میشود به صورتی که برای ارتفاع ۲۴ سانتی متر ۱۰ سال طول میکشد. در صورتی که شرایط این کاکتوس فراهم باشد در اواسط تابستان می توانید شاهد گلهای زرد رنگ زیبای آن باشید.

آبیاری کاکتوس اچینو

آبدهی برای گیاه کاکتوس کامل متفاوت با سایر گل های آپارتمانی می باشد پس به نکاتی که گفته می شود توجه کنید: آبیاری متوسط در بهار و تابستان مورد نیاز است اما در پاییز باید آبیاری کاهش پیدا کند. توجه داشته باشید که این گیاه تنها ۲ تا ۳ بار باید در زمستان آبیاری شود. در مراقبت از کاکتوس زیاده روی نکنید. شرایط طبیعی زندگی این گیاهان با سایر گیاهان متفاوت است. به هیچ وقت در روز و زمانی که گیاه در نور آفتاب قرار دارد آبیاری را انجام ندهید. آبیاری گیاه در زمانی که گیاه در معرض نور آفتاب قرار دارد می تواند باعث سوختگی گیاه در نتیجه حمله قارچ ها و ایجاد اسکار شود.

خاک مناسب کاکتوس اچینو :

به خاک اچینو حساس نباشید با مخلوط خاک باغچه و ماسه و کمپوست ورمی و اضافه کردن شن یا سنگریزه های کوچک در پایین چند سانتی متر برای زهکشی بیشتر بهترین ترکیب رو درست کرده أید. کاکتوس ها می توانند در خاک هایی با ترکیبات متفاوت از قبیل سنگلاخی، ماسه ای، رسی و… برشد کنند ولی بهترین ترکیب برای آن ها ترکیبی است که سریعاً خشک شود ولی همچنان مقداری رطوبت را در خود نگه دارد. خاک مورد نیاز برای کاکتوس ها باید دارای خلل و فرج و پر منفذ باشد تا آب به راحتی از آن خارج شود  و گیاه امکان تنفس پیدا کند. یکی از معیارهای تعیین کننده خاک مناسب برای کاکتوس ها، آب و هوا می‌باشد. به گونه‌ای که در آب و هوای گرم نیاز این گیاهان به خاک قابل نفوذ و سبک بیشتر احساس می‌شود در حالی که در آب و هوای سرد که گیاهان نیاز به آبیاری چندانی ندارند به خاکی سنگین تر نیاز خواهد بود. به طور کلی کاکتوس ها خاک‌های با PH کمتر از ۷ تا نزدیک به ۷ را می‌پسندند.

ترکیبات مناسب خاک کاکتوس ها:

  • (۱قسمت خاک باغچه + ۱ قسمت شن و ماسه (به نسبت مساوی) + ۱ قسمت کمپوست (مواد پوسیده گیاهی وخاک برگ))
  • (یک دوم قسمت خاک رسی + ۱ قسمت ماسه + ۱ قسمت خاک باغچه، )
  • (۱قسمت کمپوست + ۱ قسمت خاک پیت + یک قسمت ماسه)

دمای مناسب کاکتوس اچینو

از بهار تا پاییز به گرمای متوسط نیاز دارد . در زمستان ، در جای خنک باشد . ۱۰ تا ۱۱ درجه سانتی گراد ، دمای ایده آل کاکتوس ها می باشد . کاکتوس ها می توانند دمای ۵ درجه سانتی گراد را نیز تحمل کنند . اگر هوا خیلی سرد باشد ، و وسیله ی گرما زا موجود نباشد ، باید کاکتوس های کنار پنجره را به داخل اتاق منتقل کرد . بعضی از کاکتوس ها را باید در دمای ۱۵ درجه سانتی گراد نگهداری کرد .

نور مناسب کاکتوس اچینو

روشن ترین محل را برای نگهداری کاکتوس در نظر بگیرید .(به ویژه در زمستان) در گلخانه ها کمی سایه در ماه های گرم سال ضرورت دارد . اچینو نور کامل آفتاب می خواهد. البته  نور مستقیم در روزهای بسیار گرم ممکن است باعث سوختگی این کاکتوس شود.

رطوبت مناسب کاکتوس اچینو

در تابستان برای کاکتوس هوای مرطوب ایجاد نکنید (به استثنای کلیستو کاکتوس ) . نیاز این گیاهان به هوای تازه است . در تابستان پنجره ها را باز کنید ، تا هوای تازه به گیاهان برسد .

تعویض گلدان کاکتوس اچینو:

بهترین فصل برای تعویض گلدان کاکتوس بهار است که گیاه در حال رشد بوده و انرژی زیادی دارد. یک بار در سال کافیست و بهتره تا ۵ سالگی هر سال در بهار این کار را انجام دهید و از سن ۵ یا ۶ سالگی به بعد هر ٢ سال یکبار تعویض خاک و گلدان کفایت میکند. نظر دیگر این هست که بهترین زمان تعویض گلدان در بهار بوده و لازم است یک سال در میان تعویض گلدان صورت گیرد. در انتهای گلدان باید سوراخ به تعداد کافی وجود داشته باشد تا آب اضافی از آن خارج گردد.

جابجایی کاکتوس ها

بیشتر افراد جابجایی گلدان گیاه را بیش از اندازه انجام می دهنداین کار به ریشه های کاکتوس آسیب وارد می کند. فقط هنگامی که گیاه احتیاج به تعویض گلدان دارد باید این کار صورت بگیرد. زمانی که ریشه از ته گلدان بیرون زده یا مدت طولانی از زمان آخرین تعویض گلدان می گذرد و رشد کاکتوس متوقف شده است.
یک کاکتوس برای سال ها (۵ تا ۱۰ سال) می تواند در یک گلدان باشد بدون اینکه احتیاجی ب تعویض گلدان داشته باشد.کاکتوس ها در هر گلدانی که زهکشی و تخلیه آب مناسبی داشته باشد می توانند به خوبی رشد کنند. گلدان های پلاستیکی یا سفالی با عمق کم برای کاکتوس ها  مناسب است و اصولا کاکتوس ها به عمق زیادی احتیاج ندارند. برای انتخاب سایز گلدان، فقط کافی است گلدانی با قطری کمی بیشتر از قطر کاکتوس یا قطر گلدان قبلی را  انتخاب کنید.
دقت کنید گلدان های بزرگ برای کاکتوس های کوچک مناسب نبوده، و موجب از بین رفتن گیاه خواهد شد. پس از انتقال کاکتوس برای آبیاری آن عجله نشود تا فرصت ترمیم به ریشه های گیاه داده شود. پس از چند روز به آبیاری گیاه پرداخته شود. در سه هفته اول به آبیاری کم اکتفا شود.

مراحل تعویض :

قسمت پایینی گلدان با سنگ هایی تمیز پوشانده شود. مقداری زغال فعال شده در این قسمت قرار داده شود. گلدان با ترکیب دو قسمت ماسه و یک قسمت خاک و مقدارپرلیت(perlite)  پرشود. دقت شود که هیچ گونه کلوخ در مخلوط وجود نداشته باشد سپس کاکتوس ها در خاک قرار داده شوند. مقداری سنگ و خزه بر روی خاک گلدان برای نگهداری رطوبت قرار داده شود.
هنگام تعویض گلدان باید با نهایت احتیاط کاکتوس خارج شود سعی شود به جای استفاده از بیلچه با دست و دستکش مخصوص این کار انجام گیرد زیرا خارج کردن کاکتوس با بیلچه موجب زخمی شدن ریشه می شود. برای این کاره کاتوس را وارونه کنید و چند ضریه آرام به انتها و کناره گلدان بزنید سپس گل را خارج کنید. در ادامه مقداری خاک کاکتوس تازه در ته گلدان جدید ریخته شود و کاکتوس روی آن قرار داده شود و اطراف آن با خاک بیشتر پر شود. کاکتوس تا یک هفته پس از تعویض گلدان نباید در معرض نور شدید آفتاب قرار بگیرد و آبیاری آن را بعد از چند روز بعد انجام دهید . پس از این جابجایی، کاکتوس تنها در صورتی به گلدان دیگر منتقل می شود که این تعویض کاملا ضروری باشد. پس از تعویض گلدان، مراقبت از کاکتوس ساده ترین کار ممکن است، تنها مورد بسیار مهم این است که کاکتوس دو فصل دارد، فصل رشد فعال که در طی بهار و تابستان رخ می دهد وفصل استراحت که در پاییز و زمستان است، زمانی که کاکتوس ها به خواب زمستانی فرو می روند

نکته مهم : بعد از تعویض گلدان گیاه را تا چند روز ابیاری نکنید . رعایت نکردن این نکته در بعضی موارد باعث پوسیده شدن ریشه و از بین رفتن گیاه می شود.

نحوه تکثیر کاکتوس اچینو

تکثیر کاکتوس توپی از طریق کاشت بذر و پاجوش انجام می‌گیرد. هنگامی که قطر این گیاه دایره‌ای شکل به مقدار ۴۰ تا ۵۰ سانتیمتر و همزمان نور دهی کافی باشد، کاکتوس اچینو شروع به گل‌ دهی می‌کند. لازم به ذکر است این کاکتوس برای گل دادن به محیط گرمی نیاز دارد بنابریان بایستی نور غیر مستقیم برای آن‌ها فراهم شود تا گل دهد و گل‌ها به بذر تبدیل شوند. بذرها در دمای ۲۵ درجه جوانه می‌زنند البته شرط اول بذر گیری این است که کاکتوس در فصل زمستان در محیط سرد قرار گرفته باشد تا انرژی لازم برای رشد و گل دهی را داشته باشد.
گل‌ها بعد از مدتی تبدیل به غلاف‌هایی مملو از بذر شده و خشک شده می‌ریزد که باید آن‌ها را جمع آوری کرد و با کمی پیچ و تاب دادن از هم باز شده و بذرهای درونش آشکار می‌شود. دانه‌ها به رنگ قهوه‌ای‌ مایل به قرمز یا رنگ کهربایی مایل به قرمز می‌باشد. این بذرها در این هنگام آماده کاشت می‌باشند.
  • کاشت بذر در فروردین تا اردیبهشت درون ظروف سرپوشیده ویژه بذرکاری انجام می‌شود.
  • نزدیک ۶ ماه پس از کشت بذر خزانه‌ها برای جابجایی به گلدان‌های کوچک آماده هستند
  • پس از کاشته شدن در گلدان ۵ سال به درازا می‌کشد تا قطر آن‌ها به ۱۵ تا ۱۸ سانتیمتر برسد.
علاوه بر بذر زیاد کردن اچینوكاكتوس، این کاکتوس بوسیله گیاهچه‌های کوچکی که کنار بوته مادر ایجاد می‌شود نیز تکثیر می‌گردد.

آفات و بیماری های کاکتوس اچینو :

آب زیاد و عدم تهویه مناسب موجب ابتلا به بیماری های قارچی در این گیاه می شود. در صورت مشاهده علایم قارچی از قارچ کش بنومیل با دستور مصرف استفاده کنید.

شپشک آرد آلود از دیگر آفات این گیاه می باشد که در قسمت مودار این گیاه به شکل خیلی ریز به وجود می آید. اسپری مدام با آب سرد از دلایل به وجود آمدن این بیماری می باشد. در صورت مشاهده از سم دیازینون با کمی مایع ظرف شویی استفاده شود.

کنه تار عنکبوتی از خطرناک ترین و بدقلق ترین آفات کاکتوس اچینو می باشدکه خلاص شدن از شر این آفت سخت است . لکه های زرد رنگ روی این گیاه از علایم اولیه حمله این کنه است. در ادامه با تشدید بیشتر، لکه ها به رنگ قهوه ای در می آیند. خشکی هوا موجب بروز کنه دو نقطه ای یا کنه تار عنکبوتی می شود. ساده ترین راه پیشگیری اسپری آب ولرم به صورت مرتب روی این گیاه می باشد. روش مبارزه خاصی ندارد.

آبیاری بیش از حد در زمستان موجب پوسیدگی قارچی و از بین رفتن گیاه می شود.

4.3 4 رأی
Article Rating
0
نظر خود را با ما درمیان بگذاریدx