نام انگلیسی : Arachis hypogaea L

خانواده : leguminosae – نخود

بومی : نواحی حاره

بادام زمینی یکی از دانه‌های گیاهی پرخاصیت است که طرفداران زیادی دارد. این دانه گیاهی منبعی غنی و سرشار از پروتئین است که از چربی‌های غیر اشباع تشکیل شده و یک نوع چربی خوب برای بدن محسوب می‌شود.طبیعت بادام زمینی گرم و تر می باشد. بادام زمینی مقادیر بالای اسید اولئیک و اسید لینولئیک، آنمتی اکسیدان ها و پلی فنول ها، ویتامین های گروه B مانند نیاسین، ریبوفلاوین، تیامین، ویتامین B6، ویتامین B9، ویتامین C، ویتامین A، اسید پانتوتنیک، پتاسیم، منگنز، مس، کلسیم، منیزیم، آهن، سلنیوم و روی می باشد.

بادام زمینی بومی آمریکای جنوبی بوده و در واقع از خانواده ی حبوبات است اما از آنجایی که همه خواص آجیل مانند بادام و بادام هندی را دارا می باشد به عنوان آجیل طبقه بندی می شود.بادام زمینی را به صورت بادام زمینی خام یا بادام زمینی برشته و بو داده به عنوان آجیل استفاده می کنند، علاوه بر این بادام زمینی را برای تهیه آرد بادام زمینی، کره بادام زمینی، روغن بادام زمینی، انواع سالاد و سس سالاد، سوپ و خورش استفاده می کنند. در جدول زیر ارزش غذایی بادام زمینی بیان شده است.

چربی بادام زمینی

بادام زمینی چربی بالایی دارد و آن را در گروه دانه‌های روغنی طبقه‌بندی می‌کنند و به همین دلیل بخش عمده‌ای از بادام زمینی کشت شده در جهان برای ساخت و تولید روغن گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.میزان چربی آن در حدود ۶۵-۴۴ درصد است و بخش عمده‌ی آن از چربی تک‌ سیر نشده و چند سیر تشکیل شده‌است، همچنین بادام زمینی حاوی اسید اولئیک (۴۰-۶۰ درصد) و اسید لینولئیک است.

 

پروتئین بادام زمینی

بادام زمینی حاوی پروتئین بالایی است. پروتئین بادام زمینی ۳۰-۲۲ درصد کالری دارد و به همین‌ خاطر آن را یکی از منابع بسیار غنی از پروتئین گیاهی می‌دانند. فراوان‌ترین پروتئین در بادام زمینی arachin و conarachin است که می‌تواند با ایجاد حساسیت در برخی افراد سلامت آنها را به خطر بیندازد.

 

کربوهیدرات‌های موجود در بادام زمینی

میزان کربوهیدرات بادام زمینی پایین است. درواقع، میزان کربوهیدرات بادام زمینی در حدود ۱۶-۱۳ درصد از حجم کل آن است. با توجه‌ به پایین‌بودن میزان کربوهیدرات‌ها و بالابودن پروتئین، چربی و فیبر در بادام زمینی شاخص گلوکز نیز در این آجیل بسیار پایین است و در نتیجه مصرف آن بعد از هر وعده‌ی غذایی از ورود سریع کربوهیدرات‌ها به خون جلوگیری می‌کند و به همین دلیل مصرف بادام زمینی برای افراد مبتلا به دیابت مناسب است.

 

ویتامین‌ها و موادمعدنی

بادام زمینی یک منبع غنی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است :

بیوتین : بادام زمینی سرشار از ویتامین بیوتین است که در تغذیه دوران بارداری اهمیت زیادی دارد. این ویتامین جزو ویتامین های کاهنده استرس و اضطراب اجتماعی هم هست.

مس : این فلز از جمله مواد معدنی مورد نیاز بدن است که اغلب در رژیم‌ غذایی غربی بسیار پایین است. کمبود مس ممکن است اثرات نامطلوبی بر سلامت قلب داشته باشد.

نیاسین یا ویتامین  B3: عملکردهای بسیار مهمی در بدن دارد و رابطه‌ی مستقیمی با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی دارد.

اسید فولیک یا ویتامین B9: نقش بسیار مهمی بر بسیاری از عملکردهای بدن دارد و از ویتامین‌های مورد نیاز در دوران بارداری می‌باشد.

منگنز: از جمله عناصری است که در آب آشامیدنی و بسیاری از غذاها یافت می‌شود.

ویتامین E: یک آنتی اکسیدان بسیارقوی است که در اغلب غذاهای بسیارچرب به‌ وفور یافت می‌شود.

تیامین: از خانواده ویتامین ب (B) است و با نام ویتامین B1 شناخته می‌شود. این ویتامین به سلول‌های بدن کمک می‌کند تا کربوهیدرات‌ها را به انرژی تبدیل کند و برای عملکرد قلب، ماهیچه‌ها و سیستم عصبی بسیار حیاتی است.

فسفر: بادام زمینی سرشار از فسفر است و نقش مهمی در رشد و نگهداری بافت‌های بدن دارد.

منیزیم: یکی از مواد معدنی بسیار ضروری است که نقش بسیار مهمی در سلامتی بدن دارد. تأثیر بسیار مهم آن را در جلوگیری از بیماری‌های قلبی نمی‌توان نادیده‌گرفت.

 

خواص بادام زمینی :

کاهش وزن

علی‌رغم بالابودن میزان چربی و کالری، بادام زمینی در افزایش وزن تأثیر ندارد. درواقع مطالعات نشان می‌دهد که مصرف بادام زمینی می‌تواند به حفظ وزن کمک می‌کند و حتی در کاهش خطر ابتلا به چاقی نیز بسیار مؤثر باشد.باید توجه داشت که یکی از خواص بادام زمینی اثرات بسیار مثبت آن بر سلامت بدن و کاهش وزن است. نتایج تحقیقات یک پژوهش کوچک نشان می‌دهد زنانی که در رژیم‌ غذایی خود از بادام زمینی استفاده می‌کنند در یک دوره‌ی ۶ ماهه در حدود ۳ کیلوگرم وزن کم کردند، این‌درحالی است که گفته می‌شد خوردن بادام زمینی باعث تثبیت وزن اولیه می‌شود.

بادام زمینی یک غذای مناسب برای کاهش وزن معرفی می‌شود:

بادام زمینی با ایجاد حس سیری می‌تواند از مصرف غذاهای پرکالری مانند اسنک و برنج در افراد جلوگیری کند.با توجه به میزان کالری دریافتی از مصرف بادام زمینی، افراد افزایش مصرف بادام زمینی را با کاهش مصرف دیگر مواد غذایی جبران می‌کنند.وقتی بادام زمینی به اندازه‌ی کافی جویده نشود، ممکن است بخشی از آن بدون جذب‌شدن از طریق سیستم گوارش دفع شود.پروتئین بالای موجود در بادام زمینی و چربی اشباع‌شده‌ی آن انرژی زیادی تولید می‌کند.بادام زمینی یکی از منابع بسیار غنی از فیبر است که موجب کاهش ریسک ابتلا به اضافه‌وزن و چاقی در افراد می‌شود.

 

کاهش سطح کلسترول

بادام زمینی ها غنی از چربی‌های اشباع‌نشده هستند و کلسترول بد شما را کاهش می‌دهند. در نتیجه، خطر بیماری قلبی، سکته و دیگر مشکلات قلبی و عروقی کاهش می‌ یابد.

 

پوست سالم‌تر

اسید های چرب اشباع‌ نشده، خواص ضد التهابی شگفت‌انگیزی دارند. پس اگر پوست دچار التهاب است، بادام ‌زمینی برای آن مفید است. این چربی ‌ها از پوست در برابر آسیب های نور خورشید محافظت می‌کنند و خطر چین و چروک و لکه ‌های خورشیدی را کاهش می‌ دهند. آن ‌ها حتی از سلول‌ های سازنده کلاژن که فیبروبلاست ها نامیده می ‌شوند، محافظت می ‌کنند. با کلاژن بیشتر، خطوط صورت کم‌ تر قابل ‌توجه خواهند بود.

 

جلوگیری از سرطان

بادام ‌زمینی غذای مکمل خوبی در درمان انواع مختلف سرطان است. بادام‌ زمینی شامل ترکیباتی به نام فیتوسترول ها است که خواص ضد سرطانی ای را به ویژه در برابر سرطان پستان، روده و پروستات از خود بروز می دهد. خوردن بادام‌ زمینی یا محصولات فرآوری شده آن حتی ممکن است رشد سلول‌های سرطانی در زنان مبتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

 

درمان آرتروز

ورم مفاصل یک بیماری التهابی مزمن است اما به لطف فواید ضد التهابی بادام ‌زمینی، درد مفاصل می‌ تواند کاهش یابد. نیاسین موجود در بادام‌ زمینی‌ علائم آرتروز را به وسیله افزایش تحرک مفاصل کاهش می دهد. بادام‌ زمینی ‌ها جایگزین خوبی برای داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی هستند.

 

مقابله با آلزایمر

 بادام‌ زمینی پخته‌ شده یا خام می ‌تواند به مقابله با بیماری ‌های فاسد کننده مانند آلزایمر کمک کند و زمان بیشتری بدن و ذهن خود را در کنترل خود داشته باشید. آن‌ها حاوی ترکیبی به نام رسوراترول هستند که ثابت شده ‌است که این ترکیب مرگ سلولی را کاهش می ‌دهد، از DNA محافظت می ‌کند و از آسیب عصبی در بیماران آلزایمری جلوگیری می ‌کند. ترجیحاً پختن یا سرخ کردن بادام‌ زمینی بهتر است زیرا سطح این ترکیب را افزایش می دهد.

 

کاهش سنگ کیسه صفرا

آجیل هایی مانند بادام ‌زمینی می ‌تواند ابتلا به سنگ کیسه صفرا را نزدیک به ۲۵ درصد به ویژه در زنان کاهش دهد. اما برای محقق شدن این هدف باید هر هفته حداقل ۱۰۰ گرم بادام ‌زمینی بخورید.

 

کنترل افسردگی

 بادام زمینی حاوی ماده‌ ای است که سطوح سروتونین را که عامل اصلی افسردگی است، کاهش می‌ دهد. هم چنین گفته می‌ شود که به درمان بیماری ‌هایی مثل جنون کمک می ‌کند. پس هنگامی که کره بادام ‌زمینی را به عنوان میان وعده مورد علاقه خود مصرف می کنید!

4.2 5 رأی
Article Rating
0
نظر خود را با ما درمیان بگذاریدx