نام انگلیسی : Euphorbia milii

خانواده : EUPHORBIACEAE

بومی : ماداگاسکار

این جنس دارای ۲۰۰۰ گونه است که از گیاهان یک ساله، دو ساله علفی، چند ساله ودرختچه های همیشه سبز و خزان کننده میباشد که اغلب آنها گوشتی هستند. گونه مورد نظر، بومی ماداگاسکار است. ارتفاع آن حد اکثر به ۹۰ سانتی متر وگسترش آن به ۶۰ سانتی متر می رسد.همچنین دارای خار بوده و نیمه گوشتی است که در قسمت تحتانی چوبی شده است.

گل آذین ۵ تا ۸ سانتی متر آن به صورت گرز منشعب است و از قسمت انتهایی ساقه خارج می باشد. دو براکته قرمز قلوه ای شکل در زیر گلها ظاهر می شوند فرفیون در تمام طول سال ممکن است گل بدهد ولی معمولا در زمستان به گل می رود. ساقه های مرجان مینیاتوری تیغ دار هست و برگ های آن بیضی شکل و کوچک. در بعضی انواع آن برگ ها بزرگ هستن . این گیاه تقریباً در تمام طول سال گل میدهد.گل ها کوچک و زیبا هستند و در رنگ های متنوع . قرمز و صورتی و سفید و بنفش و زرد و انواع دو رنگ. این گیاه برای افرادی که حوصله زیادی برای مراقبت از گیاهان ندارند و یا در مناطق گرم و خشک زندگی میکنند مناسب است چون بسیار مقاوم می باشد.

شیره سفید رنگ این گیاه سمی است.

دلیل نام گذاری این گیاه به Crown of Thorns این هست که در افسانه ای گفته شده تاجی که بر سر مسیح از خار گذاشته بودن , از این گیاه تهیه شده بود ! این گیاه خیلی شبیه به کاکتوس هاست و از نظر شرایط رشد و نمو هم به اونها شباهت زیادی داره و بسیار در مقابل کم آبی و شرایط سخت , مقاوم هست.

شرایط نگهداری و پرورش مرجان مینیاتوری :

نور مورد نیاز مرجان مینیاتور :

این گیاه نور مستقیم آفتاب و محیط روشن و پر از نور را دوست دارد به شرطی که در این مسئله بخصوص در روزهای گرم سال زیاده روی نشود. به بیان دیگر هر مقدار که هوا خنک تر باشد ، بیشتر می توان از نور مستقیم آفتاب بهره گرفت و در سراسر روز گیاه در زیر نور مستقیم افتاب باشد  اما در روزهای گرم تابستان بهتر است که گیاه را از آفتاب بعد از ظهر محافظت کرد.
کمبود نور در محیط منجر به کم رنگ شدن گلها و می تواند علت زرد شدن گل مرجان باشد و همچنین باعث عدم شکل گیری گلها و ریزش برگها می شود. توجه داشته باشید که وجود نور در طی شب(وجود لامپهای با شدت نور زیاد در مکان نگهداری گیاه در طی شب) می توان منجر به شکل گیری خارهای فراوان در قسمت بالای گیاه و عدم گل‌دهی مناسب این گیاه شود.

کوددهی مرجان مینیاتور :

کود مورد نیاز این گیاه را میتوان به میزان ۲ گرم در لیتر قلمه های انتهایی، از اواسط بهار تا اوایل تابستان تکثیر کنید.

رطوبت مناسب مرجان مینیاتور :

گل مرجان مینیاتوری به رطوبت کم مقاوم بوده ولی اگر در محیطی قرار گیرد که رطوبت بیشتر بوده رشد آن افزایش پیدا کرده(در شمال کشور رشد بسیار خوبی دارد) برای ایجاد رطوبت به هیچ وجه غبار پاشی توصیه نمیشود چون باعث بیماری های قارچی در گیاه خواهد شد. برای تامین رطوبت میتوانید زیر گلدانی را با سنگریزه پر کنید ولی دقت کنید که کف گلدان با آب تماس نداشته باشد.

خاک مناسب مرجان مینیاتور :

خاک گل مرجان  باید سبک و قابلیت زهر کشی خوبی داشته باشد تا رطوبت را در خود نگه ندارد برای مثال ترکیب خاک معمولی ،خاک برگ و شن و کمی کود پوسیده حیوانی مخلوط خوبی برای  رشد این گیاه است. برای رشد بهتر گیاه  و گل دهی بیشتر می توانید از نیتروژن و فسفر برای کمک به رشد زایشی و رویشی کمک زیادی بکند.سعی کنید هر سال گلدان گیاه را عوض کنید و این کار بهتر است در فصل تابستان صورت گیرد بعد از تعویض گلدان بمدت ۲ روز آبیاری نشود.

دمای مناسب گل مرجان مینیاتور :

به طور کل این گیاه محیط گرم را دوست دارد و در چنین محیطی رویش برگها و گلدهی صورت می گیرد. بهترین دما برای رشد این گیاه ۳۲-۲۴ درجه سانتیگراد است اما این گیاه در طیف نسبتاً وسیعی از دما یعنی از ۴ درجه تا ۴۰ درجه سانتیگراد زنده می ماند. هر مقدار که دما بیشتر باشد از گلدهی گیاه کاسته میشود و برای زنده ماندن گیاه بهتر است که بخصوص در قسمت بعداز ظهر از مقداری سایه بهره مند شود. با پایین رفتن دما نیز ریزش برگهای گیاه شدت می یابد اما گیاه تا ۴ درجه نیز زنده می ماند اما اصولاً زمانی که دمای هوا به ۱۰درجه رسید گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.

نکته جالب در مورد این گیاه این است که اگر این گیاه را در محیطی با دمای یکنواخت نگه داریم از گلدهی آن کاسته میشود بنابراین اگر در طی زمستان آنرا در دمای حدود ۱۳ درجه سانتیگراد نگه داریم به گلدهی این گیاه کمک می شود.

آبیاری مرجان مینیاتور :

آبیاری این گیاه باید با استفاده از آب ولرم انجام شود . هر بار که به این گیاه آب داده می شود, باید آب از ته گلدان خارج شود این کار باعث  میشود ریشه های این گیاه کاملاً سیراب شده و رطوبت به مدت طولانی در خاک باقی بماند. تا آبیاری بعدی باید تمام سطح خاک خشک شود بطوریکه تا عمق ۵ سانتی از سطح گلدان باید کاملا خشک شده باشد . همینطور نباید روی برگ ها و ساقه این گیاه آب ریخت . در ماههای پاییز و زمستان این گیاه به مقدار بسیار کمی آب نیاز دارد. هر ده تا بیست روز یکبار به مقدار کم .

تکثیر مرجان مینیاتور :

قلمه زدن گل مرجان :

استفاده از قلمه این گیاه یکی از راه های تکثیر آن است . در طی فصول بهار و تابستان می توانید از قسمت انتهایی ساقه های جوان قطعاتی به طول ۱۰-۷ سانیتمتر جدا کنید و انتهای قلمه ها را در آب قرار دهید تا جریان شیره سفید از قلمه ها متوفق شود سپس قلمه ها را برای ۴-۳ روز درمکانی خشک و به دور از نور آفتاب قرار دهید تا خشک شوند. روش دیگری هم وجود دارد و آن این است که بعد از جدا کردن قلمه برای چند دقیقه انتهای آن را در آب گرم قرار دهیم تا جریان شیره متوقف شود و بعد یک روز در مکانی خشک و به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهمی تا رطوبت اضافه خشک شود و سپس آنرا در بستر ریشه زایی بکاریم. سپس این قلمه را در بستری بسیار سبک همانند شن + پرلایت که کمی مرطوب است بکارید و گلدان محتوی قلمه ها را در مکانی روشن اما به دور از نور خورشید و دمای حدود ۲۰ درجه قرار دهید.ریشه زایی این قلمه ها ممکن است تا دو ماه طول بکشد.

روش کاشت بذر گل مرجان :

بهترین و مناسب ترین خاک برای جوانه زنی بذرها به خصوص بذر گیاهان خاص و کمیاب خاک کوکوپیت است چون این خاک رطوبت را برای جوانه زدن بذرها به خوبی در خود نگه میدارد اما مواد غذایی برای بزرگ شدن گیاهان ندارد به همین دلیل بعداز کمی بزرگتر شدن گیاهتان آنها را به خاکی غنی انتقال بدهید.

ابتدا گلدانی تهیه کنید و درون آن خاک کوکوپیت بریزید و آبیاری کنید حالا بذرها را به فاصله ۲ الی ۳ سانتیمتر بر روی خاک بگذارید ، لایه خیلی نازکی از خاک کوکوپیت روی بذرها بپاشید و مجدد به آرامی آب بدهید سپس روی گلدان نایلون فریزر بکشید به طوری که هوا خارج نشود این کار باعث حفظ رطوبت و گرما میشود که عمل جوانه زنی به راحتی صورت میگیرد. وقتی جوانه ها از خاک بیرون زدند نایلون را از روی گلدان بردارید و وقتی حدود ۵ الی ۸ سانت شدند آنها را از خاک کوکوپیت در بیاورد و در خاکی غنی به صورت جدا گانه بکارید. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر گل مرجان مینیاتوری ۱۵ تا ۲۵ درجه میباشد. بذررا می توان همچنین  در شن مرطوب یا ماسه بادی در بهار کاشت . از زمان کاشت بذر تا گلدهی گیاه ۸-۵ ماه طول می کشد.