نام انگلیسی : Chamaecyparis lawsoniana

خانواده : Chamaecyparis

بومی : California

درختی است هرمی شکل، دارای شاخه های گسترده و آویخته و شاخه اصلی که نوک آن خمیده یا پهن شده است. پوست تنه آن اسفنجی، دارای برجستگی ها و فرورفتگی های فراوان و فلسی است که به رنگ آجری دیده می شود.این گیاه کوتاه و کندرشد است و حداکثر ارتفاع آن به ۴ تا ۵ متر می رسد.شبه سرو لاوسون به عنوان درختی زینتی در گلدان یا به عنوان تک درخت در پارک ها و باغ ها و یا به صورت دیواری سبز در فضای سبز کشت می گردد.

شرایط نگهداری و پرورش لاوسون :

دمای مورد نیاز لاوسون :

اینگونه با هوای گرم مشکلی ندارد ، سرمای تا منهای ۱۵ درجه سانتی گراد تحمل می کند دمای مناسب رشد نمو ۲۱ تا ۲۴ درجه سانتی گراد است.

آبیاری لاوسون:

وجود رطوبت در خاک به رشد آن کمک می کند در زمان بلوغ مقاومت بیشتری به خشکی خاک دارد زمانی که سطح خاک کاملا خشک شد باید کاملا آبیاری شود ، در فصل بهار و تابستان نیاز به آبیاری منظم دارد.

نور مناسب لاوسون :

به مکان های با نور مستقیم نور خورشید و حداقل ۶ تا ۸ ساعت نور خورشید در روز نیاز دارد در شرایط سایه آفتاب سرشاخه های طلایی رنگ به رنگ سبز نغییر رنگ می دهد.

خاک لاوسون :

خاک باید حاصلخیز و با زهکشی خوب باشد ، در اکثر خاک های با زهکشی خوب رشد و نمو مناسبی دارد ، مخلوطی از خاک مرغوب باغچه و خاک برگ پوسیده و شن شسته شده و کوکو پیت یا پیت ماس جهت خاک گلدانی آن مناسب است.

تکثیر لاوسون :

قلمه زدن لاوسون : از قلمه های نیمه خشبی به طول ۱۰-۱۵ سانتی متراستفاده کنید. فصل مناسب قلمه زنی از اواخر شهریور تا اواسط مهر ماه است. خاک مناسب برای قلمه: یک سوم ماسه دانه ریز + یک سوم خاک برگ + یک سوم خاک جنگلی است. در داخل گلدانهای نایلکسی به قطر ۷ الی ۱۰ سانتی متر و به ارتفاع ۲۰ سانتی متر و در داخل هر گلدان ۲ عدد قلمه قرار داده شود. قلمه ها را به عمق ۳ الی ۴ سانتی متر در داخل خاک قراردمی دهیم. آبیاری آن روزانه یک بار انجام گیرد. در فصل سرما با نایلکس روی قلمه ها را مثل گلخانه پوشانده و از تابش مستقیم نور خورشید با ایجاد نیمه سایه جلوگیری شود. قلمه ها در اواخر اسفند تا اوایل فروردین ریشه دار میگردد. پس از ریشه دار شدن قلمه ها می توان آنها را جدا کرده و هر نهال ریشه دار در یک گلدان بزرگتر باز کاشت نمود.

پیوند زدن لاوسون :  یکی از روشهای متداول در کاج هاست که در کاج لاوسون هم به خوبی جواب خواهد داد.

تکثیر لاوسون با بذر : به دلیل زمان بر بودن متداول نیست اما می توان براي تکثیر بذر اين درختان از سرما دهي مرطوب استفاده کرد ولی بذر ها تا زماني که دماي خاک بالا نرفته و گرم نشده جوانه نمي زنند. دماي بهينه جوانه زني۲۰ تا ۳۰  درجه سيلسيوس است. بذرهاي اين گونه ها در فصل سرد، پاييز يا پس از تيمارهاي سرمايي (چينه سرمايي) در بهار کشت مي شوند. بذر سوزني برگان داراي نوعي خفتگي به نام ميان خفتگي است که تا بر طرف نشود بذر سبز نمي شود. بذرشان در برابر سرما واکنش نشان مي دهد، سرما زدگي به ميزان زياد شتاب تنژگي (جوانه زني) مي افزايد .همچنین می توانید براي جوانه زني بهتر، بذر ها در پيت ماس مرطوب قرار دهيد در داخل پلاستيک نگهداری کنید و به مدت ۲ تا ۳ ماه در يخچال قرار دهید. فيلترنمودن بخشی ازاشعه تابشي خورشيد پس ازکاشت بذر بوسیله توری سایه انداز(شید) درکاهش دماي هواي دروني گلخانه بسيارموثراست.(توری را می توان روی پلاستیک به آسانی نصب کرد) این کاهش دما ۵ تا ۸ درجه سانتیگراد است. پذر ها با آبیاری منظم و مرطوب نگه داشتن جوانه خواهند زد.

کاشت کاج لاوسون :

گیاه در گلدان آن به طور کامل قبل از کاشت آبیاری نمایید تا خاک آنن خوب خیسانده شود. با حفر یک سوراخ به اندازه دو برابر گلدان.محل کاشت را آماده نمایید. مقداری کمپوست را به پایه سوراخ حفاری شده بریزید. چند ضربه به اطراف گلدان بزنید و با گرفتن تنه و کشیدن گیاه آن را از گلدان خارج نمایید و داخل گودال قرار دهید به طوریکه توپ ریشه زیر سطح خاک اطراف قرار گیرد. دوباره چاله کاشت را با مخلوطی از خاک باغچه و کمپوست پر کنید و و خوب محکم و لگد کوب نمایید تا گیاه هنگام باد و یا با خیس شدن واژگون نشود. سپس اطراف ریشه را به خوبی خیس و آبیاری نمایید. دقت کنید که در طول سال اول کاشت آبیاری به طور منظم انجام شود و پس از آن گیاه نیاز کمتری به آب خواهد داشت.

هرس لاوسون :

این گیاه هرس پذیری فوق العاده ای دارد و می توان با هرس آن را به اشکال و فرم های منفاوتی در آورد . میتوان از آن به عنوان یک پرچین یا دیوار و یا به شکلهای پرنده و یا حیوان و یا به شکل پیچ(Chamaecyparis Lawsoniana Ivonne Topiary Spiral) و یا توپ مانند (Chamaecyparis Lawsoniana Ivonne Pom Pom) فرم داد که بسیار متداول است.با توجه به ساختار گیاه و مترام بودن برگ ها و شاخه ها و همچنین رشد مطلوب کاج لاوسون با سلیقه و صرف حوصله اشکال زیبایی از آن پدید آورد که در محوطه ها به عنوان یک گیاه کانونی چشم ها را خیره می کند.

4.3 3 رأی
Article Rating
2
0
نظر خود را با ما درمیان بگذاریدx