نام انگلیسی : EUPHORBIA TIRUCALLI

خانواده :   EUPHORBIACEAE  – فرفیون – افوربیاسه

بومی : آفریقا

گونه افوربیا تیروکالی گونه ای به شکل کاکتوس ولی بدون خار است. این گونه در مناطقی مانند برزیل و آفریقا گسترش زیادی داشته و نسبت به خشکی مقاوم می باشد و اغلب در این مناطق مورد استفاده برای تغذیه دام و یا به عنوان پرچینی می باشد.
این ساکولنت به صورت ساقه هایی بدون برگ و تیغ رشد میکند و به ندرت برگهای بسیار ریزی در بعضی جاهای آن رشد میکند که خیلی زود میریزند.از بین ساقه های آن گلهای بسیار ریزی بیرون می آیند.

ویژگی ها و خواص افوربیا تیروکالی :

این گیاه تولید هیدروکربن لاتکس سمی میکند که قابلیت تبدیل به بنزین را دارد. ملوین کالوین شیمیدان پیشنهاد بهره برداری از این گیاه برای تولید نفت را داده است. کالوین تخمین زده است که ۱۰ – ۵۰ بشکه نفت در هر هکتار از این گیاه دست یافتنی است. همچنین در تولید لاستیک میتواند استفاده می شود.

افوربیا تیروکالی در طب سنتی در بسیاری از کشور ها مورد استفاده قرار میگیرد. در درمان سرطان ، تومورها و زگیل ها در کشور هایی چون برزیل ، هند ، اندونزی ، مالزی استفاده میشود.همچنین در هند برای درمان آسم ، سرفه ، درد گوش ، درد اعصاب ، روماتیسم ، دندان درد ، و زگیل مورد استفاده قرار میگیرد. این گیاه در مناطق خشک رشد می کند و اغلب برای خوراک دام مصرف می شود و استفاده دیگری در کشاورزی ندارد.

توجه : شیره موجود در این گیاه (لاتکس) بسیار سمی است. تماس با پوست باعث سوزش شدید، تماس با چشم ممکن است درد شدید و حتی باعث کوری موقت تا ۷ . در صورت بلعیده شدن موجب سوزش دهان ، لبها ، زبان و حتی خفگی شود.

شرایط نگهداری افوربیا تیروکالی :

دمای مورد نیاز افوربیا تیروکالی :

این کاکتوس به سرما بسیار حساس است و دما در شب نباید به صفر و یا پایین تر برسد.گیاه فورا از بین خواهد رفت.

خاک مناسب افوربیا تیروکالی :

به خاکی با زهکش بالا احتیاج دارد و حتما باید در بستر آن  از شن استفاده شود ، وجود کمی خاک برگ هم به رشد آن  کمک قابل توجهی میدهد.

نور موردنیاز افوربیا تیروکالی :

به محیطی روشن احتیاج دارد و تابش نور خورشید در صبح یا فصول سرد به رشد آن کمک میکند اما نبود آن هم مشکلی ایجاد نمیکند ، باید دقت کرد در ظهرهای گرم از تابش مستقیم در امان نگهداشته شود تا  دچار سوختگی نشده و لک های قهوه ای روی ساقه به وجود نیاد.

آبیاری افوربیا تیروکالی :

در تابستان آبیاری باید کامل باشد ولی با فاصله ی مناسب که خاک حتما خشک شده باشد. در زمستان تا اندازه ای آبیاری شود که چروکیده نشود.

تکثیر افوربیا تیروکالی :

  آسان ترین روش به وسیله قلمه در اواخر بهار تا تابستان می باشد ، به این صورت که یک ساقه از گیاه مادر ببرید و برای یک روز در سایه بگزارید تا ته بریده شده ساقه خشک شود سپس در خاک با زهکشی بسیار عالی کاشته شود .