نام انگلیسی : PERSEA AMERICANA  – AVOCADO

خانواده :   LAURACEAE  – برگ بو

بومی : آمریکای مرکزی

آووکادو درختی است که میوهٔ آن در گونهٔ گیاهان گلدار طبقه بندی می شود. و تا ۲۰ متر رشد می کند و رشد خیلی سریعی دارد. این گیاه همیشه برگهای سبز دارد که طول آنها به ۱۲ تا ۱۵ سانتیمتر می رسد. گلهای آن نامشخص (ناپیدا) و به رنگ زرد مایل به سبز و به عرض ۵ تا ۱۰ میلیمتر است. میوهٔ گلابی شکل آن از نظر گیاهشناسی یک سته یا شفت است که ۷ تا ۱۰ سانتیمتر طول دارد. در حدود ۴۰۰ نوع مختلف آووکادو وجود دارد که بعضی از آنها دارای پوست صاف و سبز رنگ بوده ولی پوست برخی از آنها سیاه و خشن است. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مایاها و اینکاها از این میوه استفاده می کرده‌اند. آووكادو یک گیاه همیشه‌سبز و دارای ميوه‌ای روغني است که سرشار از چربی‌های قابل‌هضم است و می‌توان با آن‌یک سس سالم به همراه سبزی‌ها خام درست كرد.

آووکادو چرب است و دارای اسیدهای آمینه مختلف مانند سیستین، تریپتوفان و تیروزین می باشد . در تحقیقات جدیدی که انجام شده وجود چند نوع آنتی بیوتیک در آووکادو ثابت شده است . دانه گیاه دارای مقدار کمی ( در حدود ۲ درصد) روغن است . این روغن غلیظ و سفت و به رنگ زرد مایل به سبز بوده که دارای بو و طعمی مطبوع است . روغن دانه آووکادو دارای حدود ۷ درصد روغن های اشباع شده مانند اسید پالمتیک و اسید استئاریک ، اسید آراشیدیک ، اسید میریستیک و در حدود ۸۰ درصد روغن های اشباع نشده مانند اسید اولئیک و اسید لینولئیک می باشد.

روغن آووکادو دارای ویتامین های مختلف مانند P ، C، K ، H ، E، D ، B، A می باشد . بنابراین ارزش غذایی زیادی دارد . ضد رماتیسم است و اگر مفاصل شما درد می کند آنرا با روغن آووکادو ماساژ دهید . برای جلوگیری از ریزش مو ، هرشب مقداری از روغن آووکادو را به سر بمالید و صبح بشوئید .شوره سر را از بین می برد .برای براق شده موها ، بعد از شستشوی سر چند قطره آووکادو را به موها بمالید .روغن آووکادو بهترین کرم برای پوست است زیرا به آسانی در پوست نفوذ می کند و به پوست شادابی می دهد . و بالاخره آووکادو بهترین ماسک برای برطرف کرده چین و چروک های صورت و جلوگیری از پیدایش آن است . برای این منظور آووکادو را پوست کنده و له کنید و بصورت ماسک بر روی صورت و گردن بگذارید و بعد از نیم ساعت بشوئید.

 

شرایط محیطی نگهداری و کاشت آووکادو :

خاک مناسب آووکادو :

آووكادو می‌تواند در انواع مختلف خاك با منشان آتش‌فشانی، لومي شني و يا آهكي رشد و باردهي خوبي داشته باشد. توجه داشته باشید از آنجائي كه آووكادو به پوسیدگی‌های ريشه حساسيت زيادي دارد، لذا خاک گلدان بایستی از زهكش مناسب برخوردار باشد. خاک این گیاه باید همواره مقداری مرطوب باشد ولی خیس نباشد. یعنی زمانی که سطح خاک نسبتاً خشک شده بود می توان نسبت به آبیاری آن اقدام کرد. آبیاری بیش از حد سبب زرد شدن برگ ها و در نهایت سبب مرگ گیاه خواهد شد. (ترکیب پیشنهادی بازار : کوکوپیت یا پیت ماوس به علاوه پرلایت به نسبت هفتاد به سی)

 

دمای مورد نیاز آووکادو :

بهترين دما براي رشد آووکادو ۲۵ تا ۲۸ درجه سانتی‌گراد است. گرماي بيش از اين حد باعث كاهش فتوسنتز گیاه شده و عملكرد محصول كاهش می‌یابد.

 

نور مناسب آووکادو :

  کمبود نور سبب مب شود که گیاه به سمت منبع نور خم شده و برگ های زیرین آن ریزش کند. علاوه بر آن نور شدید نیز به این گیاه آسیب می رساند زیرا پوست تنه این درخت نازک است. در موطن این گیاه نیز، درختان آووکادو در سایه نسبی سایر درختان بزرگتر رشد می کنند. به همین دلیل مکان کشت آن باید به گونه ای باشد که پرنور و روشن بوده ولی نور مستقیم آفتاب در ساعات اولیه روز که شدت و گرمای کمتری دارد به گیاه بتابد.

چنانچه شرایط محیطی نگهداری آووکادو شما مناسب باشد، گیاهتان بعد از ۳ الی ۴ سال میوه خواهد داد. جالب است بدانید داشتن چندین درخت آووکادو مختلف در کنار هم به دلیل دگر گرده‌ افشانی شانس میوه دهی را بالا می‌برد.

 

مراحل کاشت آووکادو در گلدان

۱- ابتدا بذر یا هسته آووکادو را بااحتیاط از میوه خارج نمایید. دقت کنید هنگام برش میوه و جدا کردن هسته از گوشت میوه، آسیبی به هسته آووکادو وارد نشود.

۲- هسته آووکادو را با ملایمت بشویید تا کاملاً تمیز شود و پرزهای میوه از آن جدا شوند. البته مراقب باشید، لایه قهوه‌ای‌رنگ دانه را از بین نبرید.

۳- بذر آماده آووکادو را به مدت یک‌شب در هوای آزاد روی دستمال‌کاغذی قرار دهید تا پوسته آن خشک شود. سپس پوسته را به‌آرامی از آن جدا کنید.

۴- جالب است بدانید، میوه آووکادو مانند گلابی در یک قسمت گرد و برآمده و در سمت دیگر باریک و کشیده است، بنابراین موقع ریشه‌دار شدن باید بذر را از قسمتی که میوه مسطح است داخل آب قرار دهید.

۵- برای ریشه‌دار کردن هسته آووکادو باید هسته را داخل آب به‌گونه‌ای قرار دهید که نیمی از هسته که قرار است ساقه از آن خارج شود بیرون آب (قسمت بالای هسته) و نیمه دیگر آن‌که قرار است ریشه‌دار شود (قسمت پایین هسته)، داخل آب قرار گیرد. به این منظور یک لیوان باریک و بلند را انتخاب و آن را آب کنید (اندازه لیوان را طوری انتخاب کنید که هسته به‌راحتی در لبه لیوان جا شود، همچنین بهتر است از لیوان شیشه‌ای برای ادامه مراحل کاشت آووکادو در گلدان استفاده کنید.)

۶- هسته آووکادو را با کمک خلال‌دندان روی لبه لیوان قرار دهید. (توجه کنید خلال‌دندان‌ها را حداکثر تا عمق ۵ میلی‌متری در داخل هسته فروکنید.)

۷- میزان آب داخل لیوان را طوری تنظیم کنید که یک‌دوم الی یک‌سوم بذر داخل آب قرار بگیرد.

۸- قسمت مسطح بذر محل خروج ریشه است و این قسمت باید داخل آب قرار بگیرد. پس باید دقت کرد هسته سروته در داخل لیوان آب قرار نگیرد.

۹- لیوان را در محیطی کم‌نور با دمای ۲۲ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد قرار دهید. محیط تاریک و دمای معتدل کمک می‌کند تا گیاه شما زودتر ریشه‌دار شود.

۱۰- آب داخل لیوان را هر ۲ تا ۵ روز یک‌ بار بسته به تغییر رنگ آن عوض کنید. این کار از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها در آب جلوگیری می‌کند.

۱۱- توجه داشته باشید که در طول این مدت همواره قسمت پایین هسته آووکادو در آب باشد.

۱۲- به‌طورمعمول ۲ یا ۴ هفته طول می‌کشد تا ریشه از دانه خارج شود، اما گاهی ممکن است تا ۸ هفته نیز طول بکشد، پس باید صبور باشید. به‌طور منظم به آن سر بزنید و اگر مقدار آب کم شده بود، آب اضافه کنید.

۱۳- به‌تدریج ریشه ظاهر می‌شود،  باگذشت زمان میزان ریشه‌ها بیشتر شده و همه فضای لیوان را پر خواهند کرد. سپس ساقه نیز از قسمت بالای بذر خارج می‌شود.وقتی ارتفاع ساقه کمی بلند شد، زمان آن است که نهال آووکادو خود را به گلدان مناسب منتقل کنید.

۱۴- بهترین گلدان برای کاشت آووکادو، گلدان سفالی و دارای قطر ۱۰ الی ۲۵ سانتیمتر است.برای کاشت آووکادو در گلدان از خاک‌برگ پوسیده استفاده کنید. در وسط خاک حفره‌ای ایجاد و بااحتیاط گیاه جوان را درست در وسط گلدان بکارید.هنگامی‌که طول گیاه به ۱۵ سانتیمتر رسید، دو برگ انتهایی ساقه را قطع کنید. این کار باعث می‌شود برگهای جانبی رشد کرده و گیاه پرپشت شود.

۱۵- گلدان را پشت پنجره  جنوبی قرار دهید و مرتب آن را آبیاری کنید. بین آبیاری‌ها اجازه دهید خاک گلدان خشک شود. این مورد را می‌توانید با فروبردن یک خلال یا سیخ چوبی در خاک گلدان کنترل کنید.

3.8 22 رأی
Article Rating
18
0
نظر خود را با ما درمیان بگذاریدx